Voornemens: gezond eten en meer sporten… right

Geplaatst op 19 januari 2018 Door In Gezondheid, Hulp & Info

Het is halverwege januari. Hoe gaat het met de goede voornemens die je had? Wist je dat 73% van de jongeren goede voornemens heeft? Vooral gezonder eten en meer sporten worden genoemd volgens het AD

Jongin Arnhem heeft voor je uitgezocht hoe je dat nu het beste kan aanpakken en zo effectief mogelijk want je wilt ook resultaat zien natuurlijk. Hieronder een aantal “know how’s”.

Het is een open deur, dus laten we hem maar intrappen: eet gezond, gevarieerd en beweeg! Oké, en nu de praktijk!

  • Vervang het snoepen voor een gezonder en lekker tussendoortje zoals fruit, ontbijtkoek of een schoolkoek. 
  • Probeer telkens wanneer je de keuze hebt tussen bewegen of lui zijn, te kiezen voor bewegen. Dus pak die fiets of ga lopen. Neem de trap in plaats van de lift of roltrap. Doe een paar squats tijdens het tandenpoetsen. Ga een rondje lopen in je pauze, wie weet beleef je nog wat avonturen onderweg. Op deze manier ben je zonder dat je het door hebt toch sportief bezig. Handig en efficiënt! 
  • Sport één keer, het liefst zelfs twee keer in de week intensief. Het maakt niet uit welke sport je doet als je maar lekker beweegt. Tip! Bij het Sportbedrijf Arnhem kan je voor een voor weinig geld uit veel verschillende sporten kiezen.
  • Heb je na het sporten vaak trek? Probeer dan al het ongezonde lekkers te weerstaan en eet wat yoghurt, een boterham of een appel. Het voelt niet alleen gezonder, maar dat is het ook!
  • Drink veel water. In frisdrank en koffie zitten stiekem meer calorieën dan je denkt en in water zitter er nul. Drink minimaal twee liter per dag.
  • Vervang thuis junkfood, snoep en calorierijke voedingsmiddelen voor gezonde producten. Dit maakt het voor jezelf makkelijker om wat gezonds te eten als je zin hebt in wat lekkers. 

Welke voedingstoffen zijn nu eigenlijk ‘slecht’ voor je en welke zijn ‘goed’?
Je lichaam heeft zowel koolhydraten, vetten als eiwitten nodig. Als je meer voeding binnen krijgt dan dat je lichaam nodig heeft, dan slaat je lichaam dat op als reserve en dat betekent dus meer lichaamsvet. Het belangrijkste om te weten is dat je zowel koolhydraten, eiwitten en vetten nodig hebt, behalve de onverzadigde vetten. Op de website van Voedingscentrum kan je precies zien welke voedingsstoffen wat met je lichaam doen. Je kunt op de website van het Voedingscentrum ook games spelen die te maken hebben met voeding, je vind er alle feiten over eten op de eetlijst en wereldetenkaart.

Yoga female cooking homemade salad

Afvallen?
Als je wilt afvallen, moet je minder kcal eten dan je nodig hebt. Je moet dus minder en gezonder eten.  Zo simpel is het in feite. Je kan er voor kiezen om minder te eten of om meer te bewegen. Een combinatie hiervan levert het snelste en mooiste resultaat op.  

Hoeveel kcal je nodig hebt is afhankelijk van je lengte, gewicht en mate waarin je actief bent. Gemiddeld hebben vrouwen 2000 kcal per dag nodig en mannen ongeveer 2500 kcal. Door je BMI te berekenen kom je erachter of je overgewicht of ondergewicht hebt. Als je overgewicht hebt is het aan te raden om af te vallen en bij ondergewicht moet je juist aankomen.

Als je wilt afvallen dan kan je als vrouw het beste ongeveer 1500 kcal per dag eten en als man ongeveer 1800 kcal per dag. Denk er wel aan dat we het dan over gezocht eten hebben, dus geen snacks en frisdranken maar normale maaltijden en gezonde tussendoortjes. Gezond eten geeft je eerder een vol gevoel en je stopt ook als je vol zit. Als je een zak chips pakt, dan is de kans groter dat je gewoon door eet terwijl je helemaal geen honger meer hebt. Er zijn weinig mensen die dat ook doen bij een bord hutspot of  sperziebonen, right?. Als je daarnaast twee keer in de week intensief gaat sporten dan zal je gegarandeerd resultaat zien en je steeds fitter en gezonder voelen. 

Diëten 
In boeken en op internet is veel te vinden over verschillende soorten diëten, van een chocolade dieet tot een koolhydraatarm dieet. Echter zorgen sommige van deze diëten ervoor dat je niet alle voedingstoffen binnen krijgt omdat er te weinig variatie in zit. Ook is het zo dat als je eenmaal op het gewenste gewicht bent, je misschien weer in je oude eetpatroon valt en dus weer zult aankomen. Toch kunnen diëten je soms helpen om af te vallen en je gewenste gewicht te bereiken. Als je er voor kiest om een speciaal dieet te gaan volgen, wees dan kritisch en kijk goed of het wel gezond is.

De truc is om je dagelijkse manier van eten en bewegen structureel te veranderen en niet voor een korte periode een dieet te volgen en daarna weer gewoon in het oude patroon terug te vallen. Waarschijnlijk kom je dan weer aan en ga je op een gegeven moment weer een dieet volgen.  Niet echt iets waar je naar uit kijk toch?

Slice of orange

Test ’t en Weet ‘t
Benieuwd hoeveel calorieën het eten of drinken bevat wat je eet en drinkt? Check het in de Caloriechecker. Het laat ook zien hoeveel vet, eiwit,  koolhydraten en vezels het bevat. 

Op de Mijn Eetmeter app kan je bijhouden wat je allemaal eet en drinkt en hoeveel je beweegt. Het geeft een goed overzicht van de voedingstoffen en calorieën die je binnen krijgt en weer gebruikt. Ook geeft het je BMI weer. Download hem hier via App Store of via Goolge Play

Chat
Bzz ‘werkt’ bij het voedingscentrum en weet alles over voeding, gewicht en gezond eten. Bzz kan je via de chat antwoord geven op bijna alle voedingsvragen. Soms moet je je vraag herhalen, want Bzz begrijpt het niet altijd helemaal goed.

Tags : , , , , , , , , , , , ,

Reacties