Kilootje meer of minder?

Geplaatst op 26 april 2017 Door In Gezondheid, Hulp & Info

Iedereen wil er goed uit zien, het liefst het hele jaar door. Maar hoe pak je dat nu effectief en vooral gezond aan? Meer sporten? Of juist minder eten? Jongin Arnhem heeft het voor je uitgezocht. Hieronder een aantal “know how’s”.

  • Eet gezond, gevarieerd en beweeg!
  • Eet tussen de maaltijden in een tussendoortje, zoals fruit, ontbijtkoek of een schoolkoek. Het steelt de trek en zorgt ervoor dat je niet gaat snoepen.
  • Beweeg elke dag minstens een half uur. Tip: als je de fiets, de trap en de benenwagen neemt in plaats van de scooter, de bus of de auto dan ben je in no time aan je dertig minuten.
  • Sport één keer, het liefst zelfs twee keer in de week intensief. Het maakt niet uit welke sport je doet als je maar lekker beweegt. Tip! Bij het Sportbedrijf Arnhem kan je voor een voor weinig geld uit veel verschillende sporten kiezen.
  • Heb je na het sporten vaak trek? Probeer dan al het ongezonde lekkers te weerstaan en eet wat yoghurt, een boterham of een appel. Het voelt niet alleen gezonder, maar dat is het ook!
  • Drink veel water. In frisdrank en koffie zitten stiekem meer calorieën dan je denkt en in water zitter er nul. Drink minimaal twee liter per dag.
  • Vervang thuis junkfood, snoep en calorierijke voedingsmiddelen voor gezonde producten. Dit maakt het voor jezelf makkelijker om wat gezonds te eten als je trekt hebt.

herfst rennen

 

Welke voedingstoffen zijn nu eigenlijk ‘slecht’ voor je en welke zijn ‘goed’?
Je lichaam heeft zowel koolhydraten, vetten als eiwitten nodig. Als je meer voeding binnen krijgt dan dat je lichaam nodig heeft, dan slaat je lichaam dat op als reserve en dat betekent dus meer lichaamsvet. Het belangrijkste om te weten is dat je zowel koolhydraten, eiwitten en vetten nodig hebt, behalve de onverzadigde vetten. Op de website van Voedingscentrum kan je precies vinden welke voedingsstoffen wat met je lichaam doen. Je kunt op de website van het Voedingscentrum ook games spelen die te maken hebben met voeding, je vind er alle feiten over eten op de eetlijst en wereldetenkaart.

Diëten
Hoeveel kcal je nodig hebt is afhankelijk van je lengte, gewicht en mate waarin je actief bent. Gemiddeld hebben vrouwen 2000 kcal per dag nodig en mannen ongeveer 2500 kcal. Door je BMI te berekenen kom je erachter of je overgewicht of ondergewicht hebt. Als je overgewicht hebt is het aan te raden om af te vallen en bij ondergewicht moet je juist aankomen.

Als je wilt afvallen, moet je minder kcal eten dan je nodig hebt. Je moet dus minder en gezonder eten.  Zo simpel is het in feite. Je kan er voor kiezen om minder te eten of om meer te bewegen. Een combinatie hiervan levert het snelste en mooiste resultaat op.  

Als je wilt afvallen dan kan je als vrouw het beste ongeveer 1500 kcal per dag eten en als man ongeveer 1800 kcal per dag. Denk er wel aan dat we het dan over gezocht eten hebben, dus geen snacks en frisdranken maar normale maaltijden en gezonde tussendoortjes. Gezond eten geeft je eerder een vol gevoel en je stopt ook als je vol zit. Als je een zak chips pakt, dan is de kans groter dat je gewoon door eet terwijl je helemaal geen honger meer hebt. Er zijn weinig mensen die dat ook doen bij een bord hutspot of  sperziebonen, of wel?. Als je daarnaast twee keer in de week intensief gaat sporten dan zal je gegarandeerd resultaat zien en je steeds fitter en gezonder voelen. 

Op de Mijn Eetmeter app kan je bijhouden wat je allemaal eet en drinkt en hoeveel je beweegt. Het geeft een goed overzicht van de voedingstoffen en calorieën die je binnen krijgt en gebruikt. Ook geeft het je BMI weer. Download hem hier via App Store of via Goolge Play

groenten uit tuin


In boeken en op internet is veel te vinden over verschillende soorten diëten, van een chocolade dieet tot een koolhydraatarm dieet. Echter zorgen sommige van deze diëten ervoor dat je niet alle voedingstoffen binnen krijgt omdat er te weinig variatie in zit. Ook is het zo dat als je eenmaal op het gewenste gewicht bent, je misschien weer in je oude eetpatroon valt en dus weer zult aankomen. Toch kunnen diëten je soms helpen om af te vallen en je gewenste gewicht te bereiken. Als je er voor kiest om een speciaal dieet te gaan volgen, wees dan kritisch en kijk goed of het wel gezond is.

De truc is om je dagelijkse manier van eten en bewegen structureel te veranderen en niet voor een korte periode een dieet te volgen en daarna weer gewoon op het oude patroon terug te vallen. Waarschijnlijk kom je dan weer aan en ga je op een gegeven moment weer een dieet volgen.  Is het niet al vermoeiend als je er aan denkt?

Test ’t en Weet ‘t
Zorg jij goed voor je lichaam of ben je meer een vuilnisbak? Hoe dik ben jij over 10 jaar? Dat kom je te weten via de Eettest. Upload je foto, beantwoord de vragen en de Eettest laat je zien hoe je er over 10 jaar uit zult zien.

Met de Hapstaptest weet je of je eten in evenwicht is met je beweging. Om de test te doen is het handig om eerst een dag bij te houden wat je eet, drinkt en doet.

Te veel zout kan ervoor zorgen dat je een te hoge bloeddruk krijgt. Een hoge bloeddruk is niet goed voor je, want dat kan leiden tot het dichtslibben van aderen, wat in extreme gevallen zelfs tot een hartinfarct kan leiden. Ook kan het eten van teveel zout ervoor zorgen dat je last krijgt van bijvoorbeeld vermoeidheid, oorsuizen of hartkloppingen. Wil jij je zoutgebruik testen? Klik dan hier!

Chat
Bzz ‘werkt’ bij het voedingscentrum en weet alles over voeding, gewicht en gezond eten. Bzz kan je via de chat antwoord geven op bijna alle voedingsvragen. Soms moet je je vraag herhalen, want Bzz begrijpt het niet altijd helemaal goed.

Tags : , , , , , , , , , , , ,

Reacties