De kleurrijke T-shirts van Okimono: een begrip in Arnhem en daarbuiten

Geplaatst op 20 februari 2019 Door In Artikelen, Lifestyle

Oprichter Gerrit Weeren vertelt over zijn kledinglijn Okimono. In samenwerking met zo’n vijfendertig kunstenaars creëert Okimono allerlei vrolijke, unieke en verfrissende ontwerpen die op onder andere T-shirts worden gedrukt.

Hoe ben je Okimono begonnen?
“Ik was op zoek naar T-shirts voor mezelf. In 2008 kwam ik op het idee om T-shirts te gaan maken met een opdruk, maar zonder merklogo erop. Vervolgens heb ik contact gelegd met mensen uit mijn omgeving die grafisch ontwerpen, illustreren en hout bewerken. Samen hebben we tien ontwerpen gemaakt, die bij best wat mensen in de smaal vielen. Reden genoeg voor mij om er echt werk van te gaan maken. We begonnen met een webshop en vanaf 2010 hebben we ook een fysieke winkel in het Modekwartier, aan Sonsbeeksingel 117. We staan bewust los van de term ‘modemerk’, dat interesseert ons niet. Tussen de gediplomeerde modefanaten in het Modekwartier weten we ons op een geheel eigen manier te profileren. Als ik iets van mode moet weten, dat loop ik naar de buurvrouw. Sinds twee jaar zijn we ook in de Bergstraat in Coehoorn Centraal gevestigd, van waaruit we de webshop regelen. Naast Arnhem hebben we ook verkooppunten in Eindhoven en Leeuwarden. We hebben zelfs een pop-up store in Berlijn gehad.”

Op heel veel shirts staan typische Arnhemse plekken en gebouwen afgebeeld. Kun je daar iets meer over vertellen?
“De kunstenaar Edwim Peters had al een serie van houtsnedes gemaakt, geïnspireerd door bekende stadsgezichten van Arnhem. We hebben hem benaderd om zijn houtsnedes om te vormen tot prenten, waar we een kleurenprint van hebben gemaakt. De Looierstraat was de eerste van de ‘Arnhem serie’. Dat werd ons beste verkochte shirt van heel 2011! Daarop volgden de series ‘Klarendal’ en ‘Creatures from the deep’. Ik was in het begin eigenlijk wel benieuwd of mensen trots genoeg zijn op Arnhem om in onze T-shirts rond te gaan lopen. Dat werd door het succes van dat eerste shirt direct duidelijk. In 2013 verkocht het signature shirt ‘Voetbal is oorlog’ van Theo Jansen zelfs binnen drie uur uit!”

Jullie brengen de shirts in verschillende edities en oplages uit. Hoe gaat dat precies in zijn werk?
“Als een T-shirt voor de eerste keer uitkomt noemen we het een ‘First Edition’. Die tekst printen we op de rugzijde van deze eerste oplage. Wanneer zo’n shirt goed verkoopt, dan drukken we er meer van en wordt het een zogenaamde ‘Classic‘. De nog specialere ontwerpen zijn ‘Limited Editions’ en worden in oplopende volgorde genummerd. Naast T-shirts verkopen we ook truien, polo’s, schorten én kunstprenten van onze ontwerpen. Ook hebben we een lijn voor vrouwen, die hebben een getailleerde pasvorm.”

In de stad scoor je bij bepaalde grote ketens een shirtje met opdruk voor zo’n vijf euro, maar wat zijn eigenlijk realistische prijzen voor een echt duurzaam shirt?
“Eigenlijk is de vraag hoe het mogelijk is om voor vijf euro een shirt te kopen. Dat er in China of Bangladesh iemand zich compleet uitslooft en we daar maar vijf euro voor betalen, waar gaat het mis? Hoeveel moet iemand verdienen om er fatsoenlijk van te kunnen leven? Ik vind onze vraagprijs van ongeveer 40 euro voor een T-shirt veel logischer. Dat je als consument het liefst zo min mogelijk wilt betalen, dat snap ik wel. Maar je moet het spelletje wel eerlijk spelen vind ik. Wanneer we de kans krijgen om een steentje bij te dragen aan een betere wereld, dan doen we dat ook. Daarom zetten we ons actief in voor ecologisch verantwoorde en mensvriendelijke productie, waarbij we gebruik maken van biologisch katoen. Naast het eco- en fairaspect worden onze shirts ontworpen door getalenteerde onafhankelijke ontwerpers en kunstenaars die we kennen uit onze omgeving.

Soms krijgen we ook studenten of net afgestudeerde ontwerpers aan de deur. Die willen dan graag hun portfolio laten zien en hun ideeën met ons delen. We kijken dan altijd of zulke personen iets kunnen toevoegen aan Okimono. We zijn niet zo bezig met marketing en concurrentie. Bakken tijd spenderen om een bekend merk te worden? Daar zit de lol niet in. Als er iemand met veel aandacht en passie aan een ontwerp voor een shirt zit te werken, dan is het ineens niet meer zomaar een T-shirt, maar een klein kunstwerkje. Laten we wel wezen, voor een mooi, uniek, duurzaam én lokaal kunstwerkje leg je toch sneller iets meer neer dan voor een massaal geproduceerd shirtje dat je overal kan kopen?

Website: www.okimono.nl
Okimono op Facebook
Okimono op Instagram

Tags : , , ,

Reacties