Jonge ondernemers: Pim runt een full service artiestenbureau

Geplaatst op 29 november 2017 Door In Talent uit Arnhem, Talenten

Het aantal jonge ondernemers stijgt de laatste jaren flink in Nederland. Ook in Arnhem zijn er tal van jonge ondernemers actief in de meest uiteenlopende branches. Een van deze jonge ondernemers is de 26-jarige Pim Kraus. Sinds anderhalf jaar runt Pim grotendeels eigenhandig een full service artiestenbureau genaamd P.I.M., oftewel Professional In Music. Net zoals vele andere jonge ondernemers is Pim er eigenlijk ‘ingerold’, want hij zegde zijn vaste baan op om zich compleet op zijn passie voor de muziekindustrie te storten. Dat getuigt van flink wat lef en doorzettingsvermogen, alhoewel Pim dat wat anders ervaart. ‘Ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken en ik heb er geen seconde spijt van. Dit is voor mij het mooiste beroep ter wereld.’

Header PIM

Een job in de muziekindustrie, dat is voor veel jongeren en jongvolwassenen een droombaan. Hoe ben je hiermee begonnen?
Echt puur toeval. Mijn beste vriend Sander volgde de opleiding Pop & Sounddesign aan het Rijn IJssel in Arnhem. In die tijd volgde ik zelf een totaal andere opleiding. Ik spijbelde best veel en bracht meer tijd door op het Rijn IJssel dan op mijn eigen opleiding. Op de opleiding Pop & Sounddesign zaten een paar hele goede muzikanten die een band waren begonnen. Ze hadden nog geen naam, maar ik vond hun muziek geweldig. Zodoende kwam ik via Sander ook in contact met Segal Le Corre, de zanger van die band. Die band kreeg later een naam: Leeways. Ik vroeg aan Segal of ik misschien iets voor hun kon doen op het gebied van promotie, want daar had ik in de wintermaanden simpelweg genoeg tijd voor over.

Zo begon ik in 2012 voor de lol met het verzorgen van de promotie rondom de clip ‘Freedom‘ van Leeways. Een flinke tijd later was ik voor ik het wist ook bezig met boekingen en kort daarna verzorgde ik ook hun tourmanagement. Zo ben ik erin gerold. Na twee jaar heb ik zelfs de vaste baan die ik toen had opgegeven om weer te gaan studeren aan de Herman Brood Academie.

Hoe was dat, na zo’n lange periode weer een opleiding gaan volgen?
Dat was echt raar, vooral omdat ik echt een van de oudste studenten daar was. Ik zat daar tussen mensen die net klaar waren met de middelbare school, dat was wel even omschakelen. Maar de Herman Brood Academie volg je niet voor de grap, het is geen pretopleiding die je zomaar kiest. Zodoende zat ik gelukkig wel tussen like-minded mensen daar. De selectievoorwaarden voor die opleiding zijn best streng, voordat je begint word je echt flink geïnterviewd en gescreend. Ik heb daar trouwens de opleiding Music Industry Professional gevolgd.

En toen startte je tijdens je opleiding ook nog eens je eigen bedrijf. Hoe heb je dit weten te combineren?
Niet, haha! Voorafgaand aan het volgen van die opleiding was ik natuurlijk al wel twee jaar bezig in de muziekindustrie. Die jaren waren echt een grote sneltrein die niet stopte. Ik had gelukkig al wat ‘bagage’ meegenomen naar die opleiding. De docenten daar weten ook dat de muziekindustrie een grote wervelstorm is. Als ik druk was met boekingen of een tour dan werd daar door de docenten vaak wel rekening mee gehouden. Hierdoor kon ik mijn werkzaamheden en mijn opleiding wel een beetje combineren, maar het was echt een gekkenhuis.

Wat heeft het volgen van die opleiding je zoal opgeleverd?
Veel kennis en inzichten. Ik zat echt in de bandjeswereld, terwijl sommige studiegenoten zich vooral bezighielden met de dance-industrie. Zij hadden bijvoorbeeld compleet andere struggles dan ik had. Zo leer je zaken echt vanuit diverse perspectieven te bekijken. Op zo’n opleiding leer je enorm veel verschillende mensen kennen die allemaal actief zijn binnen de meest uiteenlopende gebieden van de muziekindustrie. Als student kom je in aanraking met gebieden waar je helemaal geen kennis van hebt en dat is voor mij erg waardevol geweest.

De praktijk is voor mij toch de beste leerschool geweest en is dat nog steeds. Ik heb met Leeways zo enorm veel meegemaakt, dat maak je op geen opleiding mee. De muziekindustrie is meedogenloos. Je krijgt klap na klap te verwerken en daar heb ik het meeste van geleerd. Om even een voorbeeld te geven; Leeways was bezig om door te gaan naar de kwartfinales van de Grote Prijs van Nederland. Op dat moment werd hun busje met hun complete backline en alle instrumenten gestolen. Op dat moment zat ik zelf in New York. Toen mijn vliegtuig in Nederland was aangekomen stroomden de appjes binnen. Ondertussen had de band de meeste zaken al geregeld met de politie. Ik kon letterlijk niets meer doen. Wat moet je dan op zo’n moment? Niet in paniek raken. Als manager moet je de rust kunnen bewaren. We moesten de Grote Prijs wel winnen nadat we waren bestolen, we hadden helemaal niets meer. Toch is alles goedgekomen en won Leeways de Grote Prijs van Nederland. Daar doe je het uiteindelijk allemaal voor.

Persfoto Leeways 09 - Tineke Klamer
Leeways. Beeld: Tineke Klamer

Hoe ben je bij de artiesten voor P.I.M. terechtgekomen?
Dat was ook deels toeval. Ik werkte dus al samen met Leeways die ik kende van het Rijn IJssel. Op diezelfde opleiding was toen ook een andere band actief, Potential Criminal. Het leek mij erf tof om samen met hun wat te doen. Ik kende de band nog niet zo goed, maar naarmate ik de band beter leerde kennen kreeg ik echt het gevoel dat het wel wat kon worden met deze act. Zo is dat balletje gaan rollen.

Kim Sera heb ik leren kennen via Timothy (van Leeways). Hij zat op een gegeven moment in de studio en belde mij. ‘Pim, moet je luisteren. Er zit hier een meid in de studio en die is goed!’. Dat vond ik ook en zodoende zijn we de samenwerking aangegaan.

Andy Ricardo heb ik via de Herman Brood Academie leren kennen. Er was een mailtje vanuit het label Top Notch naar Dokter Moon verstuurd. Dokter Moon (echte naam: Jeremy Waterloo) is tevens studiecoördinator van de hiphop afdeling op de Herman Brood Academie en vroeg via mijn studiecoördinator of iemand in de klas hem zou willen helpen. Uiteindelijk mocht ik werken met Ricardo. We zijn om de tafel gaan zitten en van het een kwam het ander. Dit was en is nog steeds een hele eer voor mij om met iemand van zo’n niveau samen te mogen werken.

Run je P.I.M. helemaal in je eentje of word je hierbij ook geholpen door anderen?
Op het moment heb ik een stagiaire, maar ik zie hem niet als een stagiaire. Daar is Kasper simpelweg te goed voor. Hij heeft sinds kort Robaard Agency opgestart en heeft onder andere de acts SpaceMonkeys en Retro Society aan zich weten te binden. Ik werk dus veel samen met Kasper, maar ik doe ook veel alleen of samen met Timothy van Leeways.

Hoe ziet een dag in jouw werkleven eruit?
Dat is echt elke dag anders. Ik sta sowieso elke ochtend om acht uur op, maakt niet uit of ik veel of weinig te doen heb. Als ik erg druk ben sta ik zelfs om zes uur op, geen probleem. Ik werk bijna iedere dag door tot na middernacht. En dat zo’n 6 a 7 dagen per week.

’s Ochtends start ik als eerste mijn laptop op. Ik heb meestal een to-do-list naast me liggen. Die werk ik eerst samen met de inkomende mailtjes af. De rest van de dag ben ik bezig met regelwerk: veel bellen en mailen. Daarnaast houd ik ook allerlei statistieken, ontwikkelingen en nieuwtjes bij. Geen dag is hetzelfde. Soms ben ik drie dagen lang on the road met een band en de week daarop stort ik mij bijvoorbeeld weer volop op promotieplannen.

Wat zijn voor jou de nadelen als ondernemer in de muziekindustrie?
De stress die er bij komt kijken. Nergens is de druk zo hoog als in de muziekindustrie. De markt ontwikkelt zich zo snel en lang niet iedereen kan die snelheid bijhouden. Toch vind ik dit juist het leuke aan dit beroep. Af en toe is het echt een gevecht tussen mijzelf als persoon en als ondernemer. Dat is een leuk gevecht hoor, daardoor leer je jezelf echt kennen.

Hoe ga je daar zelf mee om?
Dat leer je voor een gedeelte gaandeweg, maar het ligt denk ik ook wel een beetje aan je persoonlijkheid.

Mijn roots liggen in de Achterhoek, dus ik kan mijn boerenverstand wel goed laten spreken. Mijn oma zei altijd:A’j ’t niet zelf kunt mo’j ’t een ander loaten doen‘ (Als je het zelf niet kunt moet je het een ander laten doen). Je moet jezelf constant een spiegel durven voor te houden en goed weten wat je wel en niet kunt.

In deze industrie moet je tegenslagen om kunnen zetten naar wat moois, anders is het heel erg lastig om jezelf staande te houden. De muziekindustrie is enorm veranderlijk, niets is wat het lijkt en soms lijkt het alsof toevalligheden juist gepland zijn. Daar moet je mee kunnen dealen, anders ga je ten onder aan de stress.

Stel dat het mogelijk is, met welke artiest(en) – dood of levend – zou je willen samenwerken?
Kendrick Lamar, met stip op één. Ik ben enorm fan van hem en zijn werk. Voor de rest lijkt het mij ook geweldig om samen te werken met D’Angelo. Een wat reëlere wens is om eens samen te werken met de Nederlandse rapper Cho.

Heb je nog praktische tips voor (toekomstige) jonge ondernemers die iets in deze business willen gaan doen?
Zeker! Zorg als eerste dat je een goede basis hebt en dat je de markt goed kent. Het is van groot belang om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en trends. Er komen enorm veel verschillende werkzaamheden kijken bij het runnen van een artiestenbureau, dus het is cruciaal dat je goed kunt plannen en prioriteiten kunt stellen. Je eigen onderneming gaat je veel meer tijd kosten dan vijf dagen in de week in loondienst werken, besef dat goed.

Ook moet je voor jezelf duidelijke doelen kunnen stellen en precies weten wat je wel en niet goed kunt. Overschat jezelf niet. Zoals ik eerder al aangaf is de muziekindustrie een keihard wereldje. If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen!

Wat kunnen we de komende tijd verwachten van P.I.M. en de artiesten uit je stal?
Jazeker, het is binnenkort promotijd! Er komt een tour aan met Potential Criminal waarbij ze shows gaan verzorgen bij alle Go-Britain winkels. Ook mogen ze binnenkort het voorprogramma verzorgen van onder andere Extince. Kim Sera komt ook met iets geweldigs, maar daar mag ik nog niets over zeggen…

Tour Potential Criminal Britain

Heb je nog ruimte voor nieuwe artiesten? En mogen artiesten en bands je demo’s en ander materiaal opsturen?
Op dit moment heb ik geen ruimte voor nieuwe artiesten, maar wie weet wat de toekomst brengt. Stuur gerust demo’s op, dat mag altijd. Ik vind het altijd leuk om nieuwe muziek te horen en nieuwe mensen te ontmoeten!

Last but not least, hoe kijk jij tegen Arnhem aan als muziekstad?
Arnhem is eigenlijk een groot dorp en zo zit het muziekwereldje hier ook een beetje in elkaar. Ik vind wel dat Arnhem op muzikaal vlak de laatste anderhalf jaar echt gegroeid is. Kimonomandem, GAPS, Luxor Live, Starlife Vision, Watermeloen, Al Hajem, 8BAHN, Studio Halfvol, Marieke van Kessel en The Zone, dat zijn organisaties en personen die Arnhem goed op de kaart weten te zetten. Die trend moeten we echt doorzetten. Vooral de Arnhemse hiphop scene mag wat mij betreft echt wat meer gaan knallen.

> Website P.I.M.
>
P.I.M. op Facebook

Potential Criminal
Potential Criminal foto artikel

Videoclip Observe: http://bit.ly/ObserveVideo

EP Observe
Spotify: http://bit.ly/ObserveSpotify
iTunes: http://bit.ly/ObserveiTunes
Deezer: http://bit.ly/ObserveDeezer

Kim Sera
Foto Kim Sera artikel

Videoclip Whiskey & Wine: https://www.youtube.com/watch?v=Hpo9OjjRkrg

EP Boots & Hearts
Spotify: https://goo.gl/Nc1zcJ
iTunes: https://goo.gl/dcqp31
Apple Music: https://goo.gl/PWhbqd
Deezer: https://goo.gl/XutwSd
Tidal: https://goo.gl/aHPpHp

Andy Ricardo
Foto Andy Ricardo artikel

Jonna Fraser : Architect (prod. Andy Ricardo & Project Money)
Spotify: bit.ly/Architect-Jonna

Videoclip Architect

 

Beelden:  Tineke Klamer en Paulina Pawlus

Tags : , , , , , ,

Reacties