Nieuwe clip Hippy Tree Friends Collective + interview

Geplaatst op 30 juni 2015 Door In Muzikanten, bands & DJ's, Talent uit Arnhem, Talenten

De Achterhoekse-Arnhemse band Hippy Tree Friends Collective heeft een splinternieuwe videoclip uitgebracht. Afgelopen jaar wisten de heren van HTFC door middel van crowdsourcing genoeg geld bij elkaar te krijgen om hun eerste plaat uit te brengen. En bij een nieuwe plaat hoort natuurlijk een videoclip. Het duurde eventjes, maar er is nu eindelijk een videoclip uit. Deze gloednieuwe clip is geproduceerd door de drummer van dit collectief, Arnoud Lievers. We spraken met hem over onder andere de totstandkoming van de videoclip.

plaat HTFC

De eerste plaat van Hippy Tree Friends Collective

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
De video is opgenomen over een periode van bijna 2 jaar. Toen ik besloot om de clip te gaan maken voor ‘The Great Flood #2’, ben ik gewoon begonnen met filmen bij mensen thuis en op straat om deze opnames vervolgens onder de muziek te zetten. Gewoon om te kijken of het werkt. Ik had nog nooit een clip gemaakt dus het was aan het begin heel erg uitproberen. De opnames zijn dus verspreid over een periode van bijna 2 jaar. Vanaf het opname proces van onze plaat (wat Bauke Liebrand voor ons gefilmd heeft) tot vlak voor de clip af was.

Waar gaat de clip over?
Het idee was vanaf het begin om de atmosfeer neer te zetten van de de omgeving waarin de muziek is ontstaan. Ik hoop ook dat dit is wat mensen bij blijft aan de clip. De atmosfeer. Er zit ook geen verhaal in de clip, deze fungeert puur als versterker van de sfeer die al in de muziek zit.

Onze muziek is vaak best beladen en persoonlijk maar ook open voor mijn gevoel. Dus wilde ik dat vervolgens ook sterk in de beelden naar voren laten komen. Het zijn allemaal beelden van bij ons thuis en in onze stad met onze vrienden. De insteek was om met de clip te focussen op de zes mensen waarmee we de plaat hebben opgenomen. Omdat de muziek een beetje ons kindje is, moest de clip dat ook worden.

Waar gaat het nummer over?
Een thema dat in veel nummers wel terug komt is het onder ogen komen van een soort strijd in jezelf. Het dealen met de hand die je gedeeld is. Dat het vaak hard en zwaar lijkt, maar dat er ook weer momenten van loslaten en geluk volgen. En dat het helpt dat we er met z’n allen doorheen gaan. Als inspiratie voor de tekst heeft Erik een droom gebruikt van een vrouwtje waar hij eerder schoonmaakte tijdens zijn werk in de thuiszorg. Dat vrouwtje droomde dat de mensen elkaar allemaal optilden, waardoor er hele lange torens van mensen uitreikten naar plekken waar mensen weer konden opladen, waar alles niet zo moeilijk was. En dat deze mensen daarna licht en opgeladen weer naar beneden dwarrelden om vervolgens weer met frisse moed de onderste van de toren op te kunnen tillen. Bizarre droom, maar wel een super mooi idee

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Ik keek een tijdje terug wel veel van die sfeerfilmpjes van het Burning Man festival. Gewoon alleen maar beelden van de mensen en de omgeving. Er zat geen verhaal in, de beelden stonden puur in het teken van het overbrengen van het gevoel van de plek waar dit bekende festival zich afspeelt.

De video is eigenlijk spontaan ontvouwen tot wat het is geworden. Ik zat een keer in de trein alle lichtjes die langskwamen te filmen. Tijdens de edit kwam ik er achter dat deze beelden van lichtjes erg goed werken om als extra laag over een bestaand beeld te gebruiken. Zo kwamen er eigenlijk steeds meer beelden bij en kreeg de videoclip een bepaalde gelaagdheid.

Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Omdat de clip beelden bevat verspreid over zo’n lange periode is er uiteraard ook super veel gebeurd in die tijd met ons. Dingen als relaties die uit gaan, dat soort dingen. Dit maakt de clip voor ons best bijzonder, het is een beetje tijdsdocument geworden van een bepaalde periode die wij zowel als band als individuen hebben meegemaakt.

hip1

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
De kosten zijn heel minimaal. Eigenlijk hebben we amper kosten gemaakt. Ik heb een camera van iemand geleend om te filmen. Omdat ik deze camera overal mee naar toe zeulde moest deze alleen even een grondige poetsbeurt krijgen bij een camerawinkel. Dat waren de enige kosten eigenlijk. Voor de rest heeft het alleen maar tijd gekost.

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Alleen alle camera’s die ter plekke tot mijn beschikking waren. Ik heb ook vrijwel niks geregisseerd. Daardoor duurde het wel wat langer voordat ik voldoende beeldmateriaal had om mee te werken. Wanneer je een compleet script volgt staat er al vast welk materiaal je nodig hebt. Dit was nu dus niet het geval. Uiteindelijk heeft het verzamelen van al dat verschillende materiaal er wel voor gezorgd dat de clip een bepaalde feel heeft waar ik erg tevreden mee ben. De rest van de band ook hoor!

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
De enige tip die ik kan geven is dat wanneer je zin hebt  om een clip te maken, je er gewoon mee moet beginnen. Start met een idee en wanneer je bezig bent volgen vanzelf nieuwe en betere ideeën. Hou dat even vol en voor je het weet heb je een clip gemaakt.

Voor zowel de band als de filmmaker: wat is jullie favoriete videoclip / regisseur en waarom?
Clips die mij het meest bijblijven zijn eigenlijk vaak clips als die van ‘You know you’re right’ van Nirvana of ‘Not Know’ van Blink 182. Eigenlijk ook clips die een hele periode bestrijken en mij helemaal in de sfeer van de muziek meetrekken. Als onze clip ook maar een beetje dit effect kan hebben op de mensen die onze muziek luisteren is dit project voor mij helemaal geslaagd!

Meer clips die we als band heel vet vinden zijn bijvoorbeeld ‘King Rat’ van Modest Mouse. Eigenlijk al hun clips wel. Of ‘Mabu’ van de band Pup. Of wat vagere clips als ‘Ready Able’ van Grizzly Bear of ‘Untill the quiet comes’ van Flying Lotus.

>>Hippy Tree Friends op Facebook
>>Brighter records

Tags : , ,