Interview Forms Events: al 20 jaar drum ’n bass in Arnhem

Geplaatst op 16 september 2018 Door In Mis het niet, Muzikanten, bands & DJ's, Talent uit Arnhem, Talenten, Uitgaan

Begin 1998 vond in de toenmalige Goudvishal in Arnhem de eerste editie plaats van het drum & bass event Forms. Inmiddels zijn we 20 jaar verder en is Forms nog steeds ‘alive and kicking’. Dat maakt Forms tot het langstlopende drum & bass event van Nederland en zelfs van Europa. We blikken terug op 20 jaar Forms met Oliver Tyson, oprichter van Forms en eveneens actief als DJ Tyson.

Forms Events Oliver
Oliver (45), oprichter van Forms Events

Hoe is Forms Events eigenlijk ontstaan en wat was de inspiratie daarvoor?
“Ik heb tot 1998 in Düsseldorf, Duitsland gewoond. Daar organiseerde ik in 1996 mijn eerste drum & bass feest: Bassstation. In 1998 kwam ik naar Nederland om hier in Arnhem grafische vormgeving te gaan studeren aan ArtEZ. Toen bestond subcultureel poppodium de Goudvishal al zo’n 15 jaar. Zij wilden graag wat meer elektronische muziek programmeren en wisten dat ik draaide. Ik werd door Harold Oddens van de Goudvishal benaderd met de vraag of ik een drum & bass feest wilde organiseren.

Al vrij snel wist ik een club van creatievelingen om mij heen te vormen en was de eerste editie van Forms een feit. Die allereerste editie was meteen een groot succes en dat smaakte naar meer. Inmiddels zijn we bijna twintig jaar verder en is Forms het langstlopende drum & bass feest van Nederland en zelfs Europa.”

Hoe kijk je terug op de beginperiode van Forms?
“In het begin waren we echt puur bezig met de muziek en veel wiet roken, haha. We hadden al snel een hele toffe crew bij elkaar die enorm goed kon samenwerken en elkaar echt aanvulde. Maar zoals ik al zei, het draaide in het begin echt puur om de muziek. Op zakelijk vlak stond het concept nog niet echt sterk in de schoenen. Een tegenvallende avond voelden we echt in de knip. Op dat moment maakte ons dat nog niet zoveel uit, we waren al blij dat we bezig konden zijn met dingen die wij inspirerend vonden en dat de feesten altijd goed bezocht werden.

Eind 2007 viel het doek helaas voor de Goudvishal en toen zijn we Forms gaan organiseren in de Willemeen. Op dat moment hebben we er ook voor gezorgd dat het concept van Forms op financieel vlak verbeterde. In de Goudvishal organiseerden we bijna iedere maand een editie van Forms, maar toen we overgingen naar de Willemeen en wat uitstapjes maakten naar Luxor Live hebben we de frequentie van de feesten ook wat omlaag gegooid. Zo konden we meer tijd besteden aan het uitbreiden van het concept en het boeken van grotere namen.”

Waar is dat succes van Forms aan toe te schrijven?
“Dat is een goede vraag. Mijn roots liggen in de Punk, Electro, HipHop en de DIY cultuur en dat heeft ook een sterke invloed gehad op de visie van Forms. We deden altijd alles zelf, van de programmering tot het ontwerpen van de posters en visuals. Voor mij was het altijd belangrijk om een goed en compleet concept neer te zetten. Die visie heeft geleid tot het succes van Forms. We proberen er altijd voor te zorgen dat de looks en visuals van Forms geheel in lijn liggen met de geprogrammeerde artiesten.

Nog belangrijker is eigenlijk het team dat samen met je aan het concept werkt. Zoals het deco-team en dan met name RayOfLight. Vanaf dag één doet hij er echt alles aan om het decor er fantastisch uit te laten zien. En verder natuurlijk de getalenteerde DJ’s en MC’s die resident van Forms zijn geworden, zoals Trap, Unreal, Fox, Don.skey, Multiplex en nu Thirteen en Dapper. Natuurlijk mag ik ook Moreezz die de visuals verzorgt niet vergeten. Hij heeft echt jarenlang duizenden uren in de movies en projecties gestopt.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Al die mensen zijn ook verdomd goede vrienden geworden. We zijn samen door dik en dun gegaan, want in je eentje lukt je zoiets echt niet.

Als organisatie doen we veel aan research en daardoor weten we vaak op het juiste moment de juiste artiesten te boeken. Zo hebben we bijvoorbeeld Noisia geboekt voor een paar honderd euro toen ze net een beetje upcoming werden. Of de bazen van Pendulum, als ik me niet vergis boekten we hun toen voor 300 GBP, haha. Dat gaat je nu echt niet meer lukken voor zo’n bedrag. Ook draaide ik op veel andere drum & bass feesten in het binnen- en buitenland om daar nieuw talent te ontmoeten en vervolgens weer te boeken voor Arnhem.

Op een gegeven moment leek het alleen maar om Engeland te draaien binnen de drum & bass scene. Het was alsof dat land de hele scene op slot had gegooid terwijl er in Duitsland, België en de V.S ook een hele levendige scene was ontstaan. Wij gingen toen juist naar deze landen toe. Dat heeft ons hele goede banden met crews, artiesten en labels opgeleverd. Zodoende haalden wij ook artiesten uit die landen naar Arnhem toe. Door op die manier te programmeren kwamen bezoekers van Forms altijd in aanraking met zowel upcoming artiesten als grotere namen uit de scene zoals Dom&Roland, Optical, Shy FX, Friction, Total Science, Aphrodite en vele anderen.”

Forms Events Poster Collage

In Arnhem is het altijd een komen en gaan van feesten en events, maar Forms is altijd een vaste waarde binnen de stad. Wat is jouw mening over Arnhem op het gebied van feesten en events?
“Arnhem is soms echt plat en daar ben ik heel eerlijk in. Er zijn maar weinig organisaties die echt risico’s durven te nemen en het experiment opzoeken. Daaruit ontstaan namelijk vaak de mooiste dingen. Ik zie dat in Arnhem bijvoorbeeld de hiphop scene echt leeft. Kijk bijvoorbeeld naar de feesten van Illmatic, die doen het al jarenlang supergoed en weten kwaliteit te bieden. Work Them is ook zo’n organisatie die frisse, interessante dingen doet en de PopupKlup was eerder echt een geweldige locatie die openstond voor experimenten. Een ander mooi voorbeeld was het Krachtstroom Festival waarbij diverse organisaties hun krachten bundelden. Of het team van Metamorphosa met hun fantastische keuzes qua locaties. Dat soort dingen zie ik graag meer gebeuren in Arnhem. Waar het toch nog echt aan ontbreekt hier in de stad is een wat grotere locatie met een underground vibe.

In het verleden zijn er best wat organisaties en events in Arnhem actief geweest die dachten: wat Forms kan kunnen wij ook. Toch hielden veel organisaties en feestjes het niet lang vol. Ik ben weleens op feestjes in Arnhem geweest waar één of andere DJ serieus met geripte YouTube muziek stond te draaien. Ja, dan kun je van mij gewoon een dikke vinger krijgen. Dat heeft niets met liefde voor muziek, je publiek en je concept te maken. Ik heb gewoon echt een rothekel aan van die rip-DJ’s. Koop gewoon de platen/MP3’s en steun de artiesten.”

Heb je wat tips voor de nieuwe generatie van Arnhemse organisatoren?
“Een goed concept valt of staat met een sterke organisatie. Je kunt nog zo’n toffe line-up neer zetten, maar wanneer je randvoorwaarden en interne organisatie niet op orde zijn is het vragen om moeilijkheden. Je moet het hele team constant gemotiveerd houden.

Daarnaast is het ook belangrijk om grenzen op te zoeken en er soms overheen te gaan. Als je altijd netjes binnen de lijntjes kleurt dan gooi je de deur al snel dicht voor experiment.”

Hoe maken jullie de keuze welke artiesten en/of lokaal talent jullie uitnodigen, en zijn er artiesten die door Forms hebben kunnen groeien?
“Als organisatie hebben we onderling altijd veel contact. Ook hebben we lijntjes met diverse agencies en speuren we Soundcloud en Mixcloud af naar nieuw talent. Onder andere door Forms hebben MC’s zoals Multiplex en Dapper echt naam weten te maken binnen de scene.

Op een gegeven moment verkeer je als organisatie in een positie waar je direct wordt benaderd door artiesten en labels. Ja, dan kan je mooi kiezen en onderhandelen. Je hebt een gevestigd iets opgebouwd en dat is gewoon enorm gaaf.”

Is drum & bass inhoudelijk veel veranderd de afgelopen jaren?
“Zeker. Drum & bass evolueert nog steeds. Momenteel is liquid drum & bass weer erg populair. Een mooi voorbeeld vind ik de feesten van Liquicity in Amsterdam. Zij weten echt een heel sterk totaalplaatje neer zetten qua events. Ook zetten zij in op Liquid met wat meer punch en soul en dat vind ik mooi om te zien.

Diversiteit is bij Forms ook altijd een belangrijk uitgangspunt geweest. Op de feesten van Forms kwamen echt alle subgenres wel voorbij en gingen we het experiment nooit uit de weg. Zo proberen we altijd een gevarieerde line-up neer te zetten of werken we vaker met live muzikanten. Zo kon er ook ineens een punkrock band met je dj set meespelen. Door lekker breed en gevarieerd te programmeren lukte het ons ook altijd om een divers publiek aan te trekken.”

Zonder aan een budget te denken, wat zou jouw droomline-up zijn voor Forms?
“Oef, dat is een lastige vraag, er zijn zoveel artiesten die ik nog weleens zou willen boeken. Ik zou wel een hele line-up willen samenstellen met artiesten uit de stal van Hospital Records en die avond dan afsluiten met wat artiesten van Metalheadz en Virus Recordings zoals Ed Rush en Optical.”

Waar zou je zelf nog eens willen optreden?
“Het lijkt mij echt geweldig om een keer op Glastonbury op te treden met een combinatie van DJ’s en live muzikanten. Misschien een bizarre combinatie, maar punk en drum & bass liggen mij nauw aan het hart.”

Stel, je huis vliegt in de fik en je hebt de kans om 3 platen te redden, welke zouden dat zijn?

David Bowie – Scary Monsters (and Super Creeps)

Kraftwerk – Electric Café

Beastie Boys – Paul’s Boutique

Geen drum & bass plaat die je uit de vlammenzee zou redden?
“Oja, er zat nog geen drum & bass plaat tussen. Ik zou Photek – Modus Operandi sowieso redden uit de vlammenzee.”

Wat zijn voor jou de hoogtepunten van bijna 20 jaar Forms en jouw carrière als organisator en DJ?
“Forms is echt een deel van mijn leven geworden. Dat we het al zo lang vol weten te houden is voor mij al een hoogtepunt an sich.

Veel bezoekers van Forms zullen zich de Summerjam edities nog wel herinneren. Bezoekers mogen tijdens die edities waterpistolen mee naar binnen nemen en elkaar een nat pak bezorgen. Op een gegeven moment liep dat echt uit de klauwen. We moesten toen als organisatie op een gegeven moment de bekende Super Soakers verbieden. Natuurlijk hadden wij als organisatie zelf altijd wel wat Super Soakers op het podium liggen die wij alleen gebruikten om het publiek nat te spuiten. Dat zijn echt de dingen die altijd een glimlach op mijn gezicht toveren.

Forms Summerjam

Een andere bijzondere herinnering heb ik aan de tijd waarin ik in de Verenigde Staten aan het touren was. Ik heb toen een lang gekoesterde droom in vervulling kunnen laten gaan, namelijk draaien in de Viper Room, de legendarische nachtclub van Johnny Depp & Sal Jenco. Nadat ik daar had gedraaid werd ik bij Sal thuis uitgenodigd. De volgende dag zat ik daar met onder andere de drummer van Guns ’n Roses uien en knoflook te pellen om Siciliaanse pasta’s te maken. Het was net of ik in een film was beland.”

Hoelang kunnen we nog van Forms gaan genieten en zijn er nog nieuwe plannen voor de toekomst?
We gaan de 20 jaar sowieso vol maken, het vlammetje is nog steeds niet gedoofd. Samen met mijn ‘partner in crime’ Stephan Beumer gaat dat makkelijk lukken. Dat is voor ons echt iets om naar uit te kijken. Daarnaast zijn we ook bezig met plannen voor wat leuke one-off events. We zullen altijd ons eigen plan blijven trekken en nimmer inleveren op kwaliteit. Met die visie houden we het al bijna twintig jaar vol, dus daar gaan we niets aan veranderen.”

Download om alvast in de stemming te komen hier de Forms 10th Year Anniversary Studiomix (MP3).

Forms 20 jaar

De eerstvolgende editie van Forms is The King of Bass 2022 op 26 april bij Willemeen.

 

Tags : , , , , , ,