Interview Work Them: al 5 jaar UK sounds in Arnhem

Geplaatst op 24 november 2017 Door In Mis het niet, Uitgaan

Op zaterdag 2 december bestaat ‘Work Them’ vijf jaar. Na meer dan 30 events op uiteenlopende locaties in Arnhem weet Work Them nog steeds een frisse wind door de Arnhemse elektronische muziekscene te blazen met hun events waarbij bass muziek centraal staat. De organisatie heeft al tal van opkomende en gevestigde namen uit allerlei bass-georiënteerde muziekstromingen naar Arnhem gehaald en wordt hierbij steevast bijgestaan door residents Trap, Mike Costez, Switch en SMR. We blikten terug op 5 jaar Work Them met resident Bart Weber (Trap) en werpen eveneens een kleine blik op de toekomst van dit bijzondere Arnhemse event.

Header Work Them interview

Eind 2012 werd in de toenmalige PopUpKlup in Arnhem het concept Work Them opgericht. Wat was hiervoor de aanleiding? En wat betekent / waar staat Work Them voor?
Zo rond 2009 was ik na non-stop drum ’n bass gedraaid te hebben meer bezig met de nieuwe UK sounds, die voortkwamen uit een mix van dubstep, house, techno & UK Garage. Samen met Switch, die ook uit de drum ’n bass scene komt, draaiden we die muziek vaak samen bij mij thuis. We hadden het er weleens over om een avondje op te zetten waarbij die sound centraal staat, maar indertijd was er geen toffe venue om dit te kunnen realiseren.

Althans, tot de PopUpKlup open ging! Zij waren op zoek naar een avond met die muziek en hadden via via gehoord dat ik daarmee bezig was. Eerst was er nog even sprake van om het onder de Forms paraplu te doen op eenzelfde avond, maar het was een goed moment om zelf wat nieuws te beginnen.

Dus heb ik Switch er natuurlijk bij gevraagd. Met Samir had ik het er ook weleens over gehad om samen een feest te organiseren toen hij nog volop in de dubstep zat. Mike Costez kende ik ook al een tijd via DJ Tyson, hij is van vele markten thuis en voor van alles in zolang de muziek goed is, dus zodoende sloot Mike zich ook aan.

De naam ‘Work Them’ komt van een ontzettende scene-hit uit die tijd van Ramadanman (nu Pearson Sound).

Work Them CrewWork Them Crew. Beeld: Henri Jansen

Nadat de PopUpKlup haar deuren sloot zijn jullie al vrij snel overgegaan naar de bovenzaal van Luxor Live. Zat die overstap al langer in de planning of was dit meer een kwestie van toeval en vraag en aanbod?
De PopUpKlup was een hele goede start, maar we wisten dat het tijdelijk was. De toenmalige programmeur van Luxor, Thijs Groenewegen, vroeg ons om ons concept door te zetten in de kleine zaal van Luxor Live. Dat zagen we wel zitten en na een paar ontzettend slecht bezochte edities was het ineens ontzettend aan daar.

Na de verbouwing van de bovenzaal met o.a. een dikkere soundsystem is het een nog betere zaal geworden voor dit soort feesten; niet te groot en niet te voorspelbaar.

Inmiddels zijn we zo’n 30 edities van Work Them verder en nog steeds worden de events goed bezocht. Waar is het succes van Work Them volgens jou aan toe te schrijven?
De muziek is heel erg dansbaar, zonder plat te zijn. Het is een sound die je niet elke week overal hoort, dus dat houdt het fris. De bass is dik en de beats afwisselend, het is niet alleen ‘moeilijke jongetjes muziek’ en dat zorgt voor een afwisselend publiek. En als iemand zin heeft om een hiphop set te draaien dan pikt de dansvloer dat ook meestal wel, dat houdt het concept lekker open.

Work Them heeft altijd een herkenbare huisstijl waarin de karakteristieke driehoek een vast gegeven is. Staat die driehoek ergens voor? En wie is/zijn er verantwoordelijk voor de huisstijl en de aankleding en deco op de avonden zelf?
Het grafisch ontwerp doe ik. Het logo is ontzettend conceptloos. Ik bedacht om iets met een schreefletter te doen, want alle andere feesten gebruiken schreefloze letters. En de driehoek werkte er gewoon goed mee samen. Ondertussen is hij inderdaad heel bepalend geworden voor Work Them.

De rest van het artwork heeft altijd een soort van kantoor element, want Work Them is natuurlijk ‘werk ze’ in het Engels. Dat suffe corporate gevoel vind ik erg leuk om te gebruiken. Daarnaast ben ik een ontzettende fan van films als Office Space en series als The Office, dus als ik ergens een verwijzing daarnaar kan verwerken in het artwork – hoe obscuur ook – dan zal ik dat zeker niet laten.

Work Them Posters

Sinds een paar jaar ben ik met 3D graphics bezig nadat ik met de heren van Supermassive een clip voor Chimpo heb gemaakt. Dat is ook erg leuk om voor de Work Them posters te gebruiken. Ik weet niet hoe consequent ik het door ga zetten, maar voor nu probeer ik op elke poster een ander gedeelte uit een fictief kantoor te plaatsen. Maar als we een editie in 8bit doen dan is dat een perfecte smoes om te gaan nerden met oldschool 2D pixel-art.

Voor de deco werken we samen met Ray of Light, dat is het brein en de motor achter alle Forms deco, dus daar werkte ik al jaren mee samen. Bij Forms liep het altijd ontzettend uit de hand met de grote decoplannen, waardoor we soms een uur later open gingen, dus toen we Work Them begonnen wist ik dat ik dat sowieso niet meer wilde. En dat werkt verrassend goed. Dikke props naar Ray, altijd!

Bij de vorige editie met That Garage Sound was ik op vakantie. Dus ik vroeg aan Ray of hij een quickfix voor de deco had. Mocht dit niet het geval zijn dan zouden we het gewoon doen met de dingen die wel al hadden. Toen bedacht Ray om met gevarendriehoeken aan de slag te gaan. Vervolgens is hij naar de sloop gegaan en heeft daar stapels auto’s doorzocht om de gevarendriehoeken eruit te halen. Dat soort ingevingen en dan vooral de energie erin stoppen om het uit te voeren zijn goud waard. Samir VJ’d er ook regelmatig bij, dat is ook altijd een goede toevoeging.

Work Them gevarendriehoeken
Beeld: Ray Kraaijenhagen

Hoe komt een avondje Work Them tot stand, van line-up tot decoratie en promo?
We spreken met z’n allen af om bier te drinken. Dan nemen de vorige editie door, kijken hoeveel geld we nog in de pot hebben en besluiten dan of we een goedkope of dure boeking gaan doen. We verdienen er geen cent aan, dus wat er binnenkomt stoppen we altijd terug in het feest.

Om het maar even kort door de bocht te zeggen: Arnhem is zo nu en dan een ondankbaar publiek om iets voor te organiseren. Soms boek je hele goede DJ’s uit de UK die voor het eerst in Nederland zijn en die echt iets nieuws brengen qua sound. Vervolgens houd je de toegangsprijs op € 5, want niemand wil hier veel geld betalen als het geen gewone house of techno is. Maar als er op diezelfde avond een illegale in Sonsbeek is of een feestje waar allemaal DJ’s draaien die elke week in Arnhem staan, dan gaat iedereen alsnog daarheen…

Dat kan weleens zuur zijn, vooral als je daarna een editie hebt met alleen Nederlandse DJ’s die vervolgens helemaal uitverkoopt. Het blijft onvoorspelbaar.

Maar goed, als er geld is dan boeken we een DJ die we zelf willen zien en die echt goed kan draaien. We boeken nooit producers die zijn gaan DJ-en als bijzaak. Of we boeken mensen die zelf vette feesten organiseren en een uitwisseling willen doen. Dan doen we de boeking, soms met wat onderhandelingstips van Niels Leferink van Luxor om de prijs zo laag mogelijk te houden. Vervolgens ga ik met de artwork aan de slag, spreek ik met Ray een week van te voren af om de deco-opties door te nemen en op de avond zelf bouwen we alles eigenlijk vrij snel op.

Op het gebied van promotie werken we nog steeds met posters, al is dit in de tijd van betaalde Facebook-advertenties wellicht niet de meest effectieve manier van promo maken. Ik ben daar best oldschool in, een goed feest heeft gewoon een goede poster, punt uit. Het posteren doen we zelf, elke keer iemand anders. Het is misschien niet het leukste klusje, maar Luxor Live helpt gelukkig ook mee. Ook maak ik vaak nog een promofilmpje om te delen via Facebook en slingeren we er een Facebook advertentie tegenaan en dat is dat.

Wat zijn voor jou de persoonlijke hoogtepunten van 5 jaar Work Them?
De editie in PUK met El Maria was één van de vroege hoogtepunten, daarna de eerste uitverkochte editie in Luxor toen we het bijna op wilden geven na de slecht bezochte voorgaande edities. Madam X was geniaal. De opening van Ruimtekoers in het oude ABN Amro gebouw was ook gruwelijk, binnen no-time propvol en een goed vies sfeertje. Chimpo was de shit, hij is een hele zieke DJ, maar ook een geniale kerel om op bezoek te hebben. We hebben veel liefde voor hem. Op 16 december gaan we zelfs op een bedrijfsuitje naar Manchester om hem onder andere te zien.

Mickey Pearce was voor mij te gek omdat ik hem een van de meest interessante producers / DJ’s vind. De avond begon echt eng rustig, dus we stelden het moment waarop hij zou begonnen uit. Toen hij om 01:30 uur begon was het ineens enorm druk. Dat was een enorme opluchting voor hem en natuurlijk ook voor ons. Vervolgens heeft hij de tent compleet afgebroken met een dikke smile. De editie met Rachel Green was ook zeker één van de betere en de komende editie gaat ook wel wat worden, haha!

Work Them Rachel Green
Rachel Green achter de decks. Beeld: Anouk Westhof

Heb je nog bepaalde artiesten die hoog op je verlanglijstje staan voor Work Them?
Bok Bok, Kode 9, Zorah Jones & Sinjin Hawke en Champion staan hoog op de lijst, hopelijk kunnen we die een keer naar Arnhem krijgen.

Wat zijn de plannen voor Work Them voor de komende tijd? Gaan jullie net als Forms proberen de 20 jaar vol te maken?
Haha nee! Dat is niet de insteek. Zolang wij en de dansers er zin in hebben gaan we door. We zijn qua groei vrij ambitieloos, de grote zaal Luxor hoeft van mij echt niet, maar meer gigs met de crew op andere plekken in Nederland en zo nu en dan wat andere locaties in Arnhem gaat het voor ons leuk houden.

En tot slot: voor de mensen die nog nooit een avondje Work Them hebben bezocht, waarom moeten zij op 2 december echt eens een kijkje komen nemen en een dansje komen doen?
Die kunnen thuisblijven, we willen al die OG’s op in de zaal hebben 2 december! Nee, grapje. Het is simpel, we hebben A Made Up Sound, die is zo goed en underrated, dus dat moet je gewoon zien en horen. Het is best grappig, een vriend van mij houdt helemaal niet van elektronische muziek. We hebben al twee keer meegemaakt dat AMUS ergens op onze vakantiebestemming draaide. Die vriend stond allebei de keren zwaar te genieten. Dat komt omdat AMUS een hele goede DJ is die enorm afwisselend draait. Van diep tot energiek, hij zit niet vast in een muzikaal hokje tijdens zijn sets en draait lekker strak. Er zijn gewoon geen DJ’s die draaien zoals hij dat doet. Daarnaast bestaan we 5 jaar en is de entree slechts €6. Het gaat gegarandeerd mooi worden!

5 jaar Work Them – A Made Up Sound
2 december – Luxor Live Arnhem (bovenzaal)
Aanvang: 23:00 uur, einde 05:00
Tickets: €6,-
Hier online te bestellen

>> Website Work Them
>> Work Them op Facebook
>> Work Them SoundCloud
>> Facebook event: 5 Jaar Work Them – A MADE UP SOUND

 

Tags : , , , , ,

Reacties