Recensie: A Hologram for the King

Geplaatst op 12 juli 2016 Door In Recensies, Uitgaan

De film ‘A Hologram for the King’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Dave Eggers uit 2012. De hoofdrolspelers zijn Tom Hanks en Tom Skerritt. De film is op 17 juni 2016 uitgebracht door regisseur Tom Tykwer.

hologramfortheking

Het verhaal gaat over de mislukte Amerikaanse zakenman Alan Clay, gespeeld door niemand minder dan Tom Hanks. Alan is gescheiden en kan de studie van zijn dochter niet betalen. Voor zijn werk moet hij naar Saoedi-Arabië om daar een holografisch communicatieprogramma proberen te verkopen aan koning Abdullah. Hij belandt midden in de woestijn in een onafgebouwde stad. Zijn medewerkers werken vanuit een  gebrekkige tent zonder eten, zonder airconditioning en met slechte wifi. Alan heeft veel last van een jetlag en er gaat werkelijk waar van alles mis. Zo zakt hij regelmatig door een stoel wat voor de broodnodige grappige scenes zorgt. Het is onbekend wanneer de koning de stad zal bezoeken en gemaakte afspraken worden niet nagekomen. Alan wordt van het kastje naar de muur gestuurd en moet veel wachten. Tom Hanks weet deze moedeloosheid enorm goed over te brengen als acteur.

Alan raakt op een gegeven  moment bevriend met taxichauffeur Yousef. Hij rijdt Alan dagelijks naar de tent die diep in de woestijn ligt. Grappig is dat Yousef van Amerikaanse muziek houdt en dit altijd draait in zijn auto, tot grote ergernis van Alan. Door een gezwel op zijn rug ontmoet Alan de Saudische dokter Zahra en krijgt de film toch een goed einde met een romantisch tintje.

A Hologram for the King is een lekker rustige film om te kijken. De verschillen tussen het leven in Saoedi-Arabië en het leven in Amerika worden duidelijk zichtbaar gemaakt. De alsmaar doorlopende 24-uurseconomie van Amerika staat in schril contrast met het langzamere en moeizame leven in Saoedi-Arabië. De film is humoristisch maar tegelijkertijd ook dramatisch. Alan Clay woekert enorm met zijn verleden, wat je als kijker terug ziet komen in de vorm van flashbacks. Het onderwerp ’tijd’ is hiermee dan ook een terugkerend thema in de film. Tom Hanks weet de rol van Alan Clay op een passende manier invulling te geven, iets waar hij zichzelf al meerdere malen in heeft bewezen.

A Hologram for the King is ook boeiend om naar te kijken, want de cinematografie is van hoog niveau en de setting van een uitgestorven woestijn levert prachtige beelden op. Tezamen met de humor en het goede acteerwerk maakt dit ‘A Hologram for The King’ tot een film die zeker de moeite waard is om te gaan zien.

Door: Amber Welker
Gezien op 10 juli in Stadsbioscoop Rembrandt. A Hologram for the King is daar te zien tot en met woensdag 20 juli. Bekijk hier de trailer.

Tags : , , , ,