Recensie: DJ Moz’ART – ISH & VOCAALLAB

Geplaatst op 20 februari 2014 Door In Recensies, Uitgaan

In vervolg op de succesvolle productie MonteverdISH delen ISH en VOCAALLAB opnieuw het podium met DJ MOZ’ART. Op 12 februari was deze nieuwe voorstelling te zien in Schouwburg Arnhem.

Ish is een cross-over dansgroep die sinds 2000 multidisciplinaire dansvoorstellingen voor een breed publiek maakt. De afgelopen 13 jaar brengen hun theater- en schoolvoorstellingen skills van de straat naar de podia van talloze theaters om daar de verbinding aan te gaan met gevestigde kunstvormen.

In aanloop naar de show in Arnhem heeft ISH-choreograaf Niels van der Steen samen met jongeren van het Arnhemse New Arts een choreografie in elkaar gezet. Deze werd als voorprogramma van de show gedanst. De jongeren beelden in hun dans het sterven van Mozart uit. De door depressie en waanvoorstellingen gekwelde componist was zelfs tijdens zijn ziekbed nog bezig met zijn werk. De jongeren van New Arts zetten een knap stukje choreografie neer waarbij de achtbaan van emoties die Mozart meemaakte goed tot uiting kwam.

Na het voorprogramma was het dan tijd voor de nieuwerwetse Dj Moz’ART. De voorstelling werd geopend door een straatveger (Abdelhadi Baaddi) die het podium opkwam en tijdens zijn werkzaamheden bladmuziek, brieven en de dirigeerstok van Mozart vond. Direct na deze vondst volgde er plots een nieuwsuitzending, bestaande uit gesproken woord en muziek. Aan hand van de gevonden stukken van Mozart werd vervolgens het roerige levensverhaal van Mozart uitgebeeld. Achter de draaitafels zorgt DJ Irie Wolfgang voor een eclectische mix van Mozart’s bekende composities vermengt met allerlei hedendaagse ritmes. De schoonmaker blijkt eveneens een getalenteerde beatboxer en breakdancer te zijn.

mozart2

Gedurende de voorstelling kwamen er allerhande dans- en zangstijlen langs; van ballet tot breakdance en van beatboxing tot sopraanzang. De choreografieën sloten goed aan op de muziek. Er werd op dynamische wijze gewisseld tussen rustige en intense stukken waardoor de aandacht van het publiek amper verslapte. Aria’s werden omgetoverd tot housetracks vol met live scratching. Ook was er genoeg ruimte voor komedie; tussen de strakke choreografieën door trok een danseres zich niets aan van de ritmes  en maakte de zaal met haar overduidelijke opzet aan het lachen. Ook straatveger Abdelhadi had de lachers op zijn hand. Om vervolgens weer over te gaan tot een dramatisch stuk. Gedurende de tweede helft komt de lijdensweg van Mozart steeds sterker naar voren. Hij wordt ziek en verlangt naar zijn geliefde. De dood loert om de hoek maar Mozart geeft zich niet zonder slag of stoot gewonnen.

mozart

DJ Moz’ART weet hedendaagse muziek en jongerencultuur aardig goed te koppelen aan klassieke muziek en dans. Toch ontbreekt er af en toe een duidelijke rode draad, want de voorstelling bestaat uit veel losse scénes. Aan de andere kant hangt dit fragmentarische beeld ook wel samen met  hoe Mozart zelf met muziek omging; als muziekvernieuwer maakte hij natuurlijk ook veel gebruik van muzikale invloeden van zijn voorgangers. En zo gaat het tegenwoordig ook; sampling is sinds jaar en dag niet meer weg te denken uit de muziekwereld. ISH en VOCAALLAB laten bezoekers op een dynamische, hedendaagse en onderhoudende manier kennismaken met klassieke muziek en dans. Een aanrader!

DJ Moz’ART is nog tot 29 maart in de Nederlandse theaters te zien. Klik hier voor de speellijst.

Recensie: Demi, Carijn – Redactie Jongin Arnhem