Recensie Introdans – Moderne Meisjes

Geplaatst op 14 februari 2013 Door In Recensies, Uitgaan

Sprankelende ode aan de ‘leading ladies’ van de moderne dans

Introdans is het enige Nederlandse gezelschap met stukken van Lucinda Childs, de koningin van de minimalistische, moderne dans, in bezit – en daar zijn ze terecht trots op. De nieuwste aanwinst is ‘Kilar’ die op 8 februari spectaculair zijn wereldpremière beleefde, in een voorstelling met enkel stukken van moderne, vrouwelijke choreografen. Naast ‘Kilar’ beleeft ‘Bench’ van Jennifer Muller zijn Nederlandse première. Introdans heeft zijn reputatie als vernieuwende, wervelende dansgroep met ‘Moderne Meisjes’ wederom waargemaakt.

De voorstelling is erg divers, er wordt begonnen met ‘Chairman Dances’ van Childs, waarop het humoristische ‘Junk Duet’ van Twyla Tharp volgt. Voor de pauze wordt er spectaculair afgesloten met het adembenemende nieuwe werk van Childs: ‘Kilar’. Na de pauze volgt ‘Bench’: een dans vol verontrusting en strijd begeleid door net zo verontrustende beelden.

‘Chairman Dances’ was al eerder te zien in ‘LIJNRECHT’. Nu keert deze choreografie terug – nog steeds even spectaculair. Met de warme roodtinten en de repetitieve bewegingen in de geometrische opstellingen van de dansers is het geheel bijna hypnotiserend – met name wanneer er gebruikt wordt gemaakt van het rechthoekige frame. De muziek van John Adams complementeert de minimalistische dans van Childs perfect: twee personen die het minimalisme tot in de puntjes beheersen.

Met ‘Junk Duet’ wordt er een komische, maar zeker niet minder mooie, noot aan ‘Moderne Meisjes’ toegevoegd. Twyla Tharp combineert moderne dans met jazz, boksen en bewegingen ‘van de straat’, die door voornamelijk Rashaen Arts tot leven geblazen worden. Het stuk kan terecht een moderne pas de deux genoemd worden.

Het meest spectaculaire stuk van de voorstelling was ‘Kilar’. Er wordt door Childs geabstraheerd: de dansen worden silhouetten en een hoepelrok in eerste instantie slechts een metalen skelet. Het geeft een prachtig effect van op- en afbouw. Bij aanvang van de choreografie zijn er nog geen attributen aanwezig waarna er langzaam naar de hoepelrokken en kubussen voor de mannen wordt opgebouwd. Childs lijkt vanuit haar eerdere werk steeds meer te zijn gaan experimenteren met attributen. Mijns inziens met goed gevolg: ‘Kilar’ is een prachtig, abstract werk, zeker een aanrader!

Na de pauze wordt afgesloten met ‘Bench’, geïnspireerd op de film ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore. Het werk is een oproep om bewuster met het milieu om te gaan – over de gevolgen van het menselijk handelen op het milieu en haar organismen. Een confronterend stuk om mee af te sluiten – maar onbetwist een waardevolle aanvulling voor de voorstelling.

‘Moderne Meisjes’ valt niet uit de toon met andere voorstellingen van Introdans en mag daar zeker trots op zijn. Het vooraanstaande dansgezelschap weet verschillende stijlen, thema’s en energieën wederom fantastisch te bundelen in een voorstelling. Het nieuwste werk van Childs is het meest indrukwekkende deel van deze voorstelling en een enorme aanwinst voor het Arnhems gezelschap.

Gezien op 8 februari 2013, première, schouwburg Arnhem.

‘Moderne Meisjes’ speelt nog tot en met 14 juni.

Speellijst (link)