Recensie: Laura Jansen + MC Fit – 10-1 – Luxor Live

Geplaatst op 17 januari 2014 Door In Recensies, Uitgaan

Op 10 januari openden om half 9 de deuren van de kleine zaal van Luxor Live voor het concert van de Amerikaans-Nederlandse zangeres Laura Jansen. In 2009 bracht zij haar debuutalbum ‘Bells’ uit. Het album werd een bestseller in Europa en leverde Jansen diverse prijzen en dikke hitsingles op zoals Wicked World en haar versie van Use Somebody. Haar muziek werd wereldwijd gebruikt in TV-shows en het nummer Same Heart (met Tom Chaplin van Keane) was het officiële themanummer van 3FM Serious Request 2013. Haar twee album  ‘Elba’ werd eveneens goed ontvangen.

fit

Jansen betrad rond 9 uur het podium om de Nederlandse rapper MC Fit aan de zaal voor te stellen. Deze rapper die onder andere bekend is van de rapgroep Flinke Namen verzorgt het voorprogramma tijdens Laura’s Nederlandse tour. Hij maakte eerder samen met Laura de track ‘Stapje Terug’

Het voorprogramma stond behoorlijk in contrast met de daaropvolgende show van Laura. MC Fit weet een energieke performance neer te zetten waarbij vooral hiphop en rap de boventoon voeren. Aan veel van zijn tracks ging een korte introductie vooraf wat zijn optreden een aardige verhalende invalshoek gaf. Jammer genoeg stond het geluid in de kleine zaal vaak iets te hard wat de verstaanbaarheid van deze MC niet ten goede kwam. Desondanks het voorprogramma muzikaal niet echt aansloot op de show van Laura Jansen laat MC Fit zich zien als een veelzijdig performer. Zijn teksten staan tijdens deze show in schril contract met zijn werk binnen Flinke Namen, wat vooral veel bragging ’n boasting is.

laura

Na een half uurtje pauze is het dan tijd voor Laura Jansen zelf. In het eerste gedeelte van haar show brengt ze haar rustigere songs zoals Use Somebody, Golden, Little Things en Same Heart ten gehore. Tijdens de twee helft komen de wat pittigere songs aan de beurt zoals Queen of Elba. Laura en band brengen het er qua zaalgeluid ook een stukje beter vanaf dan het voorprogramma.

Laura weet een overtuigende show neer te zetten. De kleine zaal van Luxor leent zich goed voor publieksinteractie en hier maakte ze dan ook echt gebruikt van. Zonder begeleiding van piano en zonder microfoon ging deze zelfverzekerde jongedame met een ukelele midden in de zaal staan om tussen het publiek een liedje te zingen. Ze grapte tussen de nummers door over het feit dat ze de hele microfoon onder de lippenstift heeft gezongen. Deze dame weet het publiek in te pakken met haar prachtige stem en voelt zich helemaal thuis op het podium.

De zaal stond niet propvol en het publiek bestond verrassend genoeg ook uit vrij veel volwassenen. Toch ontbraken de tienermeiden en hun eventuele begeleiders deze avond ook niet. De vrolijke Laura weet het publiek goed te vermaken. De opbouw van haar show was niet zo verrassend; van rustiger werk langzaam opbouwen naar de wat stevigere nummers. Iets meer afwisseling zou een goede afspiegeling zijn van de veelzijdigheid van dit jonge talent.

De tour van Laura Jansen gaat nog langs een paar Nederlandse podia voordat ze verder trekt langs onder andere Amerika, Canada, Australie en Mexico en Zuid-Afrika.

Door: Demi, Carijn, Redactie Jongin Arnhem