Recensie: The Liquid Machine + Kayser Karel + Basilisk – 3-5 – Luxor Live

Geplaatst op 8 mei 2014 Door In Recensies, Uitgaan

Zaterdag 3 mei was het Arnhemse Luxor Live het toneel voor een drietal Nijmeegse bands; Basilisk, Kayser Karel en The Liquid Machine. Stuk voor stuk bands die uit het vaatje hardere rock tappen.

Rond half 9 opende Basilisk de avond. De vier heren spelen stonerrock. Volgens eigen zeggen: “is het niet de stoner die je normaal luistert. Wij ontdoen de stijl van al zijn franjes en zetten in op steenharde eenvoud.” En dat klopt als een bus. Tijdens hun set komen de invloeden van de band sterk naar voren; van Korn tot Dopethrone tot High on Fire, hier en daar gelardeerd met een smerige hardcore-sludge sound. De muziek is sterk riff-georiënteerd en kent weinig verdere opsmuk. Na het uitbrengen van een EP in 2012 heeft de band al enkele malen het podium gedeeld met The Liquid Machine in o.a. de Beugel en meerdere poppodia in Nijmegen. De band heeft op 3 mei wel het nadeel dat ze als eerste beginnen. De zaal is nog half leeg en het is verdacht stil tussen de nummers door. Niet getreurd, zodra er wat meer volk binnen komt gedurende de zeven nummers durende set is de sfeer overduidelijk verbeterd. Basilisk blinkt niet uit in originaliteit, maar staat zeker garant voor een half uur doordonderen. Geen slepende psychedelische stoner, maar rechttoe rechtaan riffs doorspekt met rauwe vocals.

basilisk

Basilisk

Het in 2011 in Nijmegen ontstane Kayser Karel is een driekoppige band die een mix van rock, indie, noise en no wave speelt. Inderdaad geen alledaagse combinatie van genres, maar de heren hebben met dit concept wel de Gesel van Gelderland en de Roos van Nijmegen gewonnen. Daarnaast werden ze in 2012 ook geselecteerd voor de Popronde. Op deze avond weet de band de meerderheid van het publiek mee te krijgen. De rauwe stem van de zanger en de goed mee te zingen teksten waarbij de nodige schuttingtaal niet wordt geschuwd werken aanstekelijk en zijn leuk om naar te luisteren. De band toont aardig wat overeenkomsten met allerhande jaren 90 rock acts. Enkele namen die te binnen schieten zijn System of a Down, Queens of the Stone Age en Blur. De heren weten binnen een half uur een gevarieerde setlist neer te zetten bestaande uit een negental nummers. De mengelmoes van stijlen is soms wat lastig om te ontrafelen maar blijft het publiek zeker boeien.

kayserkarel

Kayser Karel

The Liquid Machine bracht vorig jaar mei de EP ‘The Engine’ uit. In twee jaar tijd hebben de mannen onder andere de ‘Roos van Nijmegen’ gewonnen (publieks- en juryprijs) en hebben ze bij de ‘Gesel van Gelderland’ de publieksprijs in de wacht gesleept. Hierna volgden optredens in Merleyn, op Oranjepop en tijdens de Oefenruimteconcerten van Popcentrum Jacobiberg. De zaal staat lekker vol; de band heeft een trouwe schare fans meegenomen. Zodra de eerste gitaargeluiden uit de versterker komen begint het publiek meteen mee te dansen, headbangen en bewegen op de muziek. De band wisselt moeiteloos tussen rauwe rock en wat rustiger materiaal. Het viertal voelt zich overduidelijk thuis op het podium. Na een geweldige set van 40 minuten is de band klaar met hun set voor de avond en herinneren ze ons er nog even aan dat ze op 9 mei in het ‘Hills Café 66’ te Bergharen staan en er ook daar weer een feestje van gaan maken. Voor een feestje ben je bij The Liquid Machine aan het goede adres, dus gaat dat zien!

theliquidmachine

The Liquid Machine

Basilisk