Recensie: The Magnificent Seven (2016)

Geplaatst op 27 oktober 2016 Door In Films & series, Recensies, Uitgaan

The Magnificent Seven (2016) is een remake van de gelijknamige film uit 1960, wat weer een herinterpretatie was van de film Seven Samurai uit 1954. Het verhaal is dus al meer dan een halve eeuw oud. De remake van The Magnificent Seven blijft een western en vertelt over zeven dissidenten die strijden tegen de tirannie van Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard). Bogue en zijn mannen verdrijven de bewoners van het dorpje Rose Creek omdat zij de grondstoffen die dit dorp rijk is willen bemachtigen. Zodra Sam Chisolm (Denzel Washington) hier lucht van krijgt begint hij een groep strijders te verzamelen om dit ten einde te brengen.

magnificent-seven-2016

The Magnificent Seven is geregisseerd door Antoine Fuqua. Dit is niet de eerste keer dat Antoine en Denzel samenwerken, want uit eerdere samenwerkingen zijn films zoals Training Day en The Equalizer voortgekomen. Het is leuk om Ethan Hawke weer samen te zien spelen met Denzel, want dat is na Training Day niet meer voorgekomen. De cast is goed en effectief. Je kunt zien dat iedereen veel plezier heeft in zijn rol. Maar Chris Pratt (als je bekend bent met zijn eerdere werk) speelt teveel als “Criss Pratt”, iets wat totaal niet in de setting van de film past. Zijn gedrag te veel 21e eeuw-achtig en dat past uiteraard niet in een western.

Ik had geen hoge verwachtingen van The Magnificent Seven. Na afloop kwam ik ook niet heel verrast de zaal uit. Dit wil niet zeggen dat het een slechte film is, zeer zeker niet. The Magnificent Seven is een gemiddelde film, weliswaar een goede gemiddelde film. Er is niets geprobeerd om het juk der middelmatigheid af te werpen ten opzichte van menig ander actiefilm, zoals bijvoorbeeld elke Marvel film. Wat Magnificent Seven doet, doet het goed. De actie is tof en de omgevingen en beelden zien er goed uit. Ik ben geen expert in westerndorpjes, maar Rose Creek en de andere dorpjes zien er authentiek uit. Ook het tempo van de film is prettig. Acteurs zoals Denzel en Ethan zijn beide erg goede acteurs en hebben het vak helemaal onder de knie. Zij tillen de film naar een hoger niveau.

De politieke agenda is snel zichtbaar in The Magnificent Seven, vooral voor de mensen die de versie uit 1960 kennen. Zo is namelijk de gehele cast ‘gemulticultiraliseerd’. De bende van Bogue is namelijk van een geheel ‘witte’ cast naar een zo divers mogelijke cast veranderd. De hoofdpersoon is zwart en wordt vergezeld door een sterke en onafhankelijke vrouw. De rest van de bende bevat zo veel mogelijk etniciteiten, van Aziatisch tot Indiaans. Dat is uiteraard totaal ongeloofwaardig en onrealistisch voor de tijd waarin de film zich afspeelt. De politieke agenda van deze film is erg duidelijk, want de politiek correcte multiculti trend van 2016 is dus goed doorgezet in deze film en dat voelt enorm geforceerd. Het is niet erg als je deze trend wil gebruiken, maar het is beter om dan je eigen verhaal te schrijven in plaats van een goede klassieker overhoop te gooien.

Als dit je niet teveel stoort – wat het niet al te veel zou moeten doen – is Magnificent Seven een leuke twee uur aan film. De actie is goed en het verhaal is vermakelijk.

Het enige wat er echt uitspringt in de film is het acteerwerk van Denzel. Hierdoor krijgt het geheel een mooi smoelwerk. Ik heb met plezier naar The Magnificent Seven gekeken en ik zal ook iedereen die van een leuke actiefilm houdt aanraden om Magnificent Seven te bekijken.

Recensie: Cas