Dubstepavond Subcity trekt weer een volle zaal

Geplaatst op 5 oktober 2011 Door In Recensies

Het is alweer een tijdje geleden sinds we voor het laatst langs gingen bij de Willemeen voor een dubstep feest. Het genre heeft de afgelopen jaren een enorme bekendheid verworven onder het mainstream publiek en heeft ook zijn weg gevonden naar alle grote festivals. Op Lowlands stond bij praktisch elke dubstep DJ de tent vol met uiteenlopend publiek. Trekt zo’n avondje Dubstep in Arnhem nu ook al de jongens van de lokale hockeyclub of blijft het toch meer iets voor de die-hard dubstep fans?

03-09-2011: Subcity Presents: Rfunck + A-Flex + Poeleck + Gemineye + Poison Yvy

Bij binnenkomst leek het einde van het zomerseizoen ook het einde te zijn van het grote publiek. Het was inmiddels 23.00 uur, maar op een handje vol alto’s buiten en het barpersoneel na was het nog angstig rustig. De eerste dj’s waren al halverwege hun eerste set, maar nog steeds geen mensen te bekennen op de dansvloer. De portier had ons al verteld dat het rond half 1 wel wat drukker zou worden. Niets was minder waar. Nog geen half uur later stond halve zaal vol en werd er vol op gedanst.

“Poison Yvy” en “Gemineye” draaiden een catchy combinatie van drum ’n bass en dubstep. De temperatuur steeg met minimaal 10 graden in een half uur. Niemand leek hier echter last van te hebben. De party was aan. Er werd gedanst alsof er geen morgen was. De drops van de een waren nog dieper dan de ander, de dj’s draaiden allen vol overgave. Dubstep trekt een gevarieerd publiek, maar het zijn toch allemaal mensen met een voorliefde voor deze muziek.

Deze avond bevestigde dat dubstep onderhand al meer is geworden dan een tijdelijk fenomeen. Geen genre zorgt voor een grotere uitputting maar ook voldoening dan dubstep. Al merk je aan veel dingen dat “the live experience” toch nog wel underground blijft. In een nette verlichte club komt dubstep niet tot zijn recht, in een grote festivaltent vallen de bassen te snel dood, maar in een tent zoals de Willemeen doen de duistere dubs wat ze moeten doen. Knallen.

Maar hoe moet je de subcultuur rondom dubstep nou moet noemen. Een discussie met een dubstepper leverde van alles op. Termen als een crossover tussen hip-hop, garage, breakbeat, drum ’n bass en de oude ritmes van de rootsdub vlogen heen en weer. Uiteindelijk kwamen we op ‘awesome’ uit. Daar zullen we het dan maar op houden!