De basis en breakdown van Wandavision [recensie]

Geplaatst op 10 maart 2021 Door In Artikelen, Lifestyle

Het succes van Marvel is enorm te noemen, maar zelfs de grenzen van Marvel zijn overtroffen met de recente serie Wandavision. Deze serie werd bij verschillende shows en platforms gepromoot, maar dat was niet de enige reden van het succes. Wandavision was een groot succes doordat het een mysterieuze serie is die ruimte biedt voor ontelbare fantheorieën. De sociale mediums TikTok en Twitter waren na elke aflevering gevuld met de meest uiteenlopende fantheorieën die het succes van de serie nog verder aanwakkerden. Daarnaast staan in de serie thema’s zoals rouw, depressie en familie centraal, wat erg aansluit op de periode waar we nu in leven.

Als Marvel fan was het heerlijk om na een jaar zonder Marvel eindelijk weer toegang te krijgen tot een mooi spektakel. De serie staat in het teken van sitcoms: (bijna) elke aflevering speelt zich af in een nieuwe tijd en dus een nieuwe sitcom. Voor de non-Marvel fans out there, het verhaal gaat over Wanda Maximoff en de androïde (robot) Vision. De superkrachtige wezens zijn een getrouwd stel en leven in een buitenwijk genaamd Westview. Gedurende de serie vermoeden ze dat niet alles is zoals het lijkt, en gaat Vision op onderzoek naar wat er nou precies aan de hand is in Westview.

Het verhaal van Wandavision is gebaseerd op de eerdere Marvel films. Nee, het is niet per se noodzakelijk om alle eerder verschenen de Marvel producties te kijken, maar het is wel handig! Het is fijn om te weten wie de karakters zijn, bijvoorbeeld Jimmy uit Ant Man and the Wasp of Darcy uit Thor. Wanda heeft haar krachten gekregen door experimenten door Hydra, een slechte organisatie en is samengekomen met de androïde Vision. Hoewel Vision een androïde is beschikt hij over de mogelijkheid om emoties te voelen en is hij dus in een manier van spreken menselijk. Voor extra informatie over Wanda en Vision zijn de films Avengers Age of Ultron, Captain America Civil War, Infinity War en Endgame aan te raden.

SPOILER ALERT: de volgende tekst bevat spoilers voor alle afleveringen van Wandavision!

Nu gaan we het hebben over de serie zelf. Als Marvel fan vond ik het natuurlijk geweldig om na een tijd weer eindelijk Marvel content te zien. Sinds Wanda’s eerste verschijning in Age of Ultron heeft haar karakter mij altijd aangesproken. De strategie van Wandavision is anders dan andere series, in de eerste aflevering komen we als kijker terecht in een jaren ’50 zwart-wit wereld die compleet verschilt van de wereld waar we Wanda en Vision uit kennen. De aflevering begint sloom en compleet in de jaren ’50 sitcom stijl. Wanda en Vision zijn pasgetrouwd en hebben zich gesetteld in het stadje Westview.

De zwart-wit afleveringen passen perfect in de jaren ’50 stijl, van de special effects team tot het acteerwerk! Er werd alles aan gedaan door de cast en crew van Wandavision om de afleveringen zo veel mogelijk in de stijl van de tijd te maken. Hoewel de afleveringen redelijk sloom zijn symboliseert het precies wat Wanda wil: een normaal leven met Vision.

Elke aflevering speelt zich af in een nieuwe tijd en dat geeft een aparte en unieke draai aan de serie: het zorgt voor spanning en wekt de nieuwsgierigheid van de kijker. Het leven van Wanda en Vision bevindt zich in een stroomversnelling: Wanda krijgt binnen één dag een tweeling en hun leven in Westview begint langzaam te veranderen. Gedurende de afleveringen ontstaan er kleine scheurtjes die suggereren dat er meer aan de hand is, zoals het supersnel ouder worden van de tweeling en het rare gedrag van de andere bewoners van het stadje.

Persoonlijk vond ik het erg leuk om na een aflevering diverse sociale media af te struinen voor nieuwe fantheorieën. De serie zit goed in elkaar waardoor je hier en daar echt op een verkeerd spoor wordt gezet. Rond de vijfde aflevering kom je erachter dat de wereld waarin Wanda leeft niet echt is, het is namelijk een universum dat zij zelf gecreëerd heeft. Het is leuk om je af te vragen wat nou niet klopt; wie is Pietro en wat is er mis met Agness, de buurvrouw van Wanda?

Tijdens de achtste aflevering komen we er eindelijk achter wat er nou precies aan de hand is. Als fan van Wanda was het vrij hard om Wanda zo te zien. Haar jeugd in Sokovia, hoe er op haar geëxperimenteerd werd door Hydra en zeker het verliezen van Vision hakten er behoorlijk in. Het wordt in deze aflevering duidelijk dat Wanda uit haar herinneringen en magische kracht een nieuw universum rondom het stadje Westview heeft gecreëerd.

De slotaflevering was wat mij betreft echt iconisch. Het is leuk om te zien hoe bepaalde delen van de comics terugkomen in de serie, zoals de hulp van Agatha Harknass en natuurlijk Wanda die de Scarlett Witch wordt. Het was echt geweldig om te zien hoe Wanda een mythisch wezen bleek te zijn en haar uiteindelijke battle met Agatha was echt schitterend!

Vooral de post-credit scene was geliefd bij fans, die laat namelijk zien dat Wanda net zoals Doctor Strange in haar astrale vorm zoekt naar de geheimen van de Dark Hold. Nog leuker is deze scene omdat het een blik in de toekomst geeft voor de aankomende Doctor Strange film.

Al met al vond ik Wandavision een geweldige serie. De sprongen in tijd en de plottwist maken het echt tot een serie die het kijken meer dan waard is, ook al ben je geen die-hard Marvel fan. Ik kijk dan ook uit naar meer projecten met Wanda, bijvoorbeeld hoe de Scarlett Witch zichzelf verder gaat ontwikkelen en welke rol ze zal gaan spelen in de aankomende Doctor Strange film.

Regie: Matt Shakman | Schrijver: Jac Schaeffer | 350 min | Mysterie, drama, Sciencefiction | Acteurs: Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Teyonah Parris, Kathryn Hahn, Randall Park, Kat Dennings, Josh Stamberg, Evan Peters

Te bekijken op Disney+

Door: Laudonne Roos

Tags : , , , , , , , , , , ,