Gamereview – The Outer Worlds: alles wat een goede first-person sci-fi RPG moet zijn!

Geplaatst op 18 december 2019 Door In Gaming, Lifestyle

Spelontwikkelaar Obsidian Entertainment heeft in de loop der jaren al flink wat toptitels afgeleverd, zoals Knights of the Old Republic 2, Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol, Pillars of Eternity en natuurlijk Fallout: New Vegas. Het nieuwste spel uit de stal van deze ontwikkelaar is ‘The Outer Worlds’, een first-person RPG die zich het beste laat omschrijven als een mix tussen Fallout: New Vegas en Bioshock. Na dik honderd speeluren wordt het al snel duidelijk: Obsidian Entertainment heeft goede kansen om met The Outer Worlds mee te dingen naar de titel ‘Game of the Year 2020’!

In een tijdperk waarin veel grote ontwikkelaars half afgeraffelde games op de de markt brengen en zo snel mogelijk willen cashen met shitloads aan microtransacties, levert Obsidian Entertainment gelukkig een ‘compleet’ spel af waarbij microtransacties geen rol spelen. De gigantische en kleurrijke wereld waarin The Outer Worlds zich afspeelt zit tjokvol interactieve NPC’s, biedt vele mogelijkheden tot karaktercreatie, heeft een open verhaal en een geweldig assortiment aan wapens, monsters, landschappen en dialoogkeuzes. Kortom: The Outer Worlds is precies het spel dat je van een ontwikkelaar met zo’n staat van dienst mag verwachten!

Van bevroren en onbekend naar beroemd en invloedrijk
Het spel speelt zich af in Halcyon, een koloniesterrenstelsel op de grens van het bewoonde heelal. Dit sterrenstelsel wordt bestuurd door grote corporaties en geheime diensten. Je raadt het al: de corruptie is tot in het diepst van Halcyon doorgedrongen. Het verhaal gaat van start aan boord van een kolonieschip, waarin je samen met een hele groep kolonisten al jarenlang in de ijskast wordt gehouden. Ruimtereizen duurt lang, vandaar dat kolonisten in een zogenaamde cryostase worden gehouden, tot ze op hun bestemming aankomen. Een prettig gestoorde professor weet zich toegang tot het schip te verschaffen terwijl hij op de vlucht is voor de corrupte regering. Vervolgens mag je als speler kiezen welke kolonist er uit de ijskast wordt gehaald, waarna je je karakter verder vorm mag gaan geven en diverse specialiteiten en kwaliteiten kunt toewijzen. Voordat de professor zijn vluchtpoging hervat, geeft hij je nog even snel de missie om zeldzame chemicaliën te vinden waarmee je de rest van de kolonisten mee kunt ontdooien. Wanneer die klus eenmaal is geklaard, is het aan jou om samen met de professor en de kolonisten de strijd aan te gaan met de corrupte regering. Hoe je dat gaat doen is geheel aan de speler, want de gameplay van The Outer Worlds draait voor een groot gedeelte om het maken van keuzes. Ga je de geschiedenisboeken in als een onbaatzuchtige held of kwaadaardige corrupte maniak?

Interactieve open gameplay: de keuze is reuze!
De keuze is reuze en dat maakt The Outer Worlds tot zo’n geslaagd spel. Door die grote hoeveelheid keuzes die je moet maken verandert de verhaallijn van het spel continu. Daarnaast bewandel je als speler de meest uiteenlopende omgevingen, die niet alleen prachtig zijn vormgegeven, maar ook nog eens enorm interactief zijn. Dat zorgt uiteraard voor flink wat extra diepgang en dynamiek. Maar daar houdt het niet bij op, want je kunt als speler ook een hele crew samenstellen, die uit maximaal zes personages kan bestaan. Je kunt je crew uiteraard helemaal customizen, van de kleding tot aan de specialisaties van je crewmembers aan toe. Ook beslis je welke teamleden er met je mee gaan tijdens missies. Daarnaast hebben de diverse crewleden ook vaak een geheel eigen verhaallijn die je kan volgen, iets wat je nuttige informatie ( kan opleveren.

Al dat regelwerk vraagt natuurlijk om een gebruiksvriendelijke user-interface. Van je missies raadplegen tot de statistieken van wapens vergelijken, dat gaat lekker vlot en intuïtief. Lang niet gek, want het is natuurlijk niet de eerste keer dat ontwikkelaar Obsidian met het RPG-bijltje hakt. De interface van The Outer Worlds doet wat ‘ie moet doen, waardoor je als speler niet eindeloos door menu’s hoeft te scrollen en de focus op de gameplay behouden blijft.

Specialisatie van je karakter vormt een belangrijk onderdeel van The Outer Worlds. Ook hierbij kun je alle kanten op. Wil je vijanden de grond in meppen met een grote moker? Dan zul je je moeten specialiseren in 2-Handed Melee om het meeste uit deze speelstijl te halen. Jaag je tegenstanders het liefste van een afstand een kogel door het lijf? Dan is het een kwestie van punten in Long Guns stoppen. Om de vlotte gameplay niet al teveel te laten inkakken tijdens gevechten, maakt The Outer Worlds gebruik van een spelmechaniek die sterk gebaseerd is op het welbekende VATS systeem van Fallout. Door het zogenaamde TTD (Tactical Time Dilation) systeem, schakel je van de normale gameplay over naar een slow motion systeem waarin je ook de zwakke plekken en andere statistieken van je vijanden krijgt te zien. Headshots maken terwijl je vijandige kogels probeert te ontwijken: het is alsof The Matrix en het VATS-systeem een liefdesbaby hebben gekregen!

The Outer Worlds kan op vier verschillende moeilijkheidsgraden worden gespeeld. Ik merkte in ieder geval dat ik de normale moeilijkheidsgraad al snel achter mij liet, want écht uitdagend werd het nergens. Op standje ‘Hard’ komt The Outer Worlds een stuk beter tot z’n recht.  Wie echt dol is op wat meer uitdaging kan ook overschakelen naar ‘Hardcore’. In deze spelmodus is het echt bikkelen geblazen: je moet eten, drinken en slapen om überhaupt in leven te blijven en je crewmembers kunnen ook nog eens permanent de pijp uitgaan.

Aanradertje of scoren in de aanbieding?
Iedereen die zich goed heeft weten te vermaken met Fallout: New Vegas, zal gegarandeerd tientallen uren speelplezier gaan beleven aan The Outer Worlds. De balans tussen een RPG en een sci-fi first person shooter heeft Obsidian in ieder geval goed weten te vinden, zonder dat op een van deze punten wordt ingeleverd. De vlotte gameplay wordt afgewisseld door een sterk verhaal dat je als speler echt dwingt om keuzes te maken. Door die enorme keuzevrijheid heeft The Outer Worlds ook nog eens een flinke replay factor, waardoor de speeluren al snel in de honderdtallen zullen lopen. Wel is de standaard moeilijkheidsgraad te laag, waardoor spelen op standje ‘hard’ echt nodig is om het spel goed tot zijn recht te laten komen, Kortom: een dikke aanrader die wat mij betreft tot een van de topgames van 2019 behoort!

8/10

Steam release: in 2020
Nitendo Switch release: in 2020