Nirvana’s ”Nevermind” viert 31ste verjaardag [recensie]

Geplaatst op 26 september 2022 Door In Lifestyle, Muzikanten, bands & DJ's

Op 24 september 1991 lanceerde de grungeband Nirvana hun album ‘’Nevermind’’. Het 12 track album was de grote doorbraak voor de band. Met nummers als ‘’Smells like teen spirit’’ en ‘’Come As You Are’’ werd Nevermind al gauw een nummer 1 album. Maar heeft het album na meer dan 30 jaar nog steeds zo’n grote invloed?

In vergelijking met hun eerste album ‘’Bleach’’ dat uitkwam in 1989, is “Nevermind’’ een stuk netter als het ware. Waar we bij Bleach meer het rauwe, grove punk achtige geluid kregen, geeft Nevermind ons liedjes die op de radio afgespeeld kunnen worden met het grunge randje waar Nirvana zo bekend om staat.

Als we kijken naar de tracklist zie je een paar grote hits. Op nummer 1 al eerder genoemd, misschien wel Nirvana’s bekendste nummer: Smells like teen spirit. Bij dit nummer zijn de meningen erg verdeeld. De een vind het geweldig en de ander vindt het vreselijk omdat het zo populair is. Persoonlijk vind ik het een goed nummer. De drum partij is vet, de gitaarriff is iconisch en makkelijk te spelen voor beginnende gitaristen. De bassline is interessant omdat het de drums en gitaar als het ware aan elkaar vastplakt. En ja het is een populair nummer met 1 biljoen streams, maar al die mensen zullen het vast niet zonder reden gestreamd hebben.

Nog een hit van Nevermind is ‘’Come As You Are’’, nummer drie op de tracklist. Come As You Are verschilt van Smells like teen spirit in de zin dat het een iets rustiger nummer is. Het is rustiger maar nog steeds grunge. Nirvana heeft ook een akoestische versie van dit nummer, die ik zeker aanraad om te luisteren. Mijn mening over Come As You Are is een beetje hetzelfde als mijn mening over smells like teen spirit, lekker nummer, goede drum, gitaar en baspartij en daarnaast ook leuk om zelf te spelen.

Nummer vijf ‘’Lithium’’. Deze track doet me enigszins denken aan Come As You Are omdat het nummer rustig begint. Later in het nummer, rond 40 seconden bouwt het tempo zich iets meer op en daarna bouwt het tempo zich weer af. Het nummer heeft een goede chorus zowel qua vocals als instrumentaal, alleen vind ik de rest van de partij niet zo heel bijzonder. Geen slecht nummer maar niet mijn favoriet.

Meteen na Lithium komt ‘’Polly’’. Los van dat dit een prima nummer is vind ik bij Polly de betekenis bijzonder. Het nummer gaat over een 14-jarig meisje dat in 1987 werd gekidnapt en daarbij ernstig werd mishandeld en misbruikt. Nirvana was erg uitgesproken over onderwerpen als geweld tegen vrouwen, Seksisme, feminisme etc. Dit is vrij bijzonder voor een jaren 90 band aangezien er destijds nog meer taboe rustte op die onderwerpen dan nu. Als je op zoek bent naar een nummer met een krachtige betekenis dan is ‘’Polly’’ zeker het luisteren waard.

Een ander krachtig nummer op het Nevermind album is ‘’Drain You”. Het nummer begint sterk. Ergens midden in het nummer is ook een scream te horen, al kun je voor de scream het beste de live performance kijken. Ik vind het jammer dat ze de scream in de studio versie meer op de achtergrond hebben laten klinken, naar mijn idee zou een prominente scream het nummer beter maken. Ik moest even inkomen bij dit nummer. Aanhankelijk sprak het mij niet zo aan maar hoe vaker ik het luisterde, hoe beter ik het vond. Goed nummer maar jammer van de scream die niet tot z’n recht komt.

Tot slot hebben we op nummer 12 ‘’something in the way’’. Volgens sommige misschien wel het meest trieste Nirvana nummer. Het nummer werd recentelijk in 2021 nog gebruikt als soundtrack voor de film ‘’the Batman’’. Geen vergeten nummer dus. Ik kan me wel vinden in mensen die het een triest nummer vinden. Er zijn geen screams of grunts en het tempo veranderd niet gedurende het hele nummer. Ik zou something in the way misschien luisteren als ik heel verdrietig ben maar zeker niet voor de lol.

Over alle nummers van het album die ik niet benoemd heb, heb ik eigenlijk dezelfde mening. In Bloom, Breed, Territorial Pissings, Lounge act, Stay away, On a Plain, en Endless, Nameless. Allemaal nummers die wel goed zijn maar naar mijn idee niet per se super uniek of bijzonder onderscheidend van alle andere tracks.

In conclusie is Nevermind een album dat ons verschillende nummers biedt. Grovere nummers met harde drums en gitaarsolo’s maar ook kalmere nummers met een iets rustiger refrein. Tevens vind ik alles om het album heen ook het benoemen waard. De B-sides, live performances en akoestische versies. Het is een album dat veel te bieden heeft en als je bedenkt dat dit Nirvana’s tweede album was vind ik dat ze een overall goed album hebben weten te produceren. Op de vraag of het album na 31 jaar nog steeds invloed heeft zou ik ja antwoorden. Nummers worden nog steeds beluisterd, gecoverd, verspreid noem het maar op. Menig mens zal vast een paar woorden van Smells like teen spirit kunnen meezingen of op ten minst de melodie herkennen. Tuurlijk heeft het album niet meer de hype die het had in de 90s tijdens de grote grunge periode maar ergens hoop ik dat we over 31 jaar nog steeds kunnen meeschreeuwen met smells like teen spirit.