Alexander runt een allround audiovisueel bedrijf: “Iedere geslaagde productie geeft mij een enorme kick!”

Geplaatst op 11 augustus 2020 Door In Jonge ondernemers, Talenten

Achter evenementen, muziekshows en theatervoorstellingen gaat een hele wereld van techniek schuil. De zogenaamde audiovisuele technici maken lange dagen, doen fysiek zwaar werk en staan vaak alleen in de spotlight als er iets mis gaat tijdens een productie. Een van die personen is de 30-jarige Alexander Lukkassen. Het spelen in bands en de techniek die daarbij komt kijken begon voor hem als een hobby, maar dat liep al vrij snel uit de hand. Inmiddels is hij met zijn bedrijf EMTP al vijf jaar actief binnen de audiovisuele sector en heeft hij de meest uiteenlopende producties gedraaid, van grote metalshows tot intieme theaterproducties. We spraken de ‘man achter de knoppen’ over zijn bedrijf en beroep en alles wat daarbij komt kijken.

Hey Alexander! Je bent sinds 2014 actief met je bedrijf EMTP (voluit Evenement Muziek & TheaterProducties). Hoe ben je dit wereldje ingerold en welke opleidingen heb je zoal gevolgd?

In 2006 kwam ik in de Achterhoek te wonen in een grote woning in het buitengebied, met daarbij een grote schuur waarin we een repetitieruimte gingen bouwen. Die bezigheid liep al snel uit de hand. In 2007 kwam er een studio bij en in 2008 stond de eerste apparatuur klaar om de techniek te kunnen faciliteren voor bandjes waar ik destijds in speelde.

Dat jaar ontmoette ik Rein de Jong en Cas Rasing. Zij waren de mensen achter de opleiding Pop & Sounddesign van het Rijn IJssel in Arnhem. Ik mocht auditie doen op basgitaar en kon gelijk beginnen. Naast musiceren was ik altijd al geïnteresseerd in microfoon- en opnametechnieken. Een goede sound is voor mij erg belangrijk en ik was dan ook altijd op zoek naar verbeterpunten op dat vlak. In 2010 was ik werkzaam bij een aantal theaters in Doetinchem, Lochem en Ulft. Daardoor kwam ik erachter dat ik musiceren en een audiobedrijf prima met elkaar kon combineren. Ook zag ik meer dan voldoende kansen om hierbij mooie samenwerkingen aan te gaan.

Eind 2013 bereikte ik het punt waarop ik het bedrijf niet langer als een hobby kon zien. Inmiddels had ik een paar honderd vierkante meter aan apparatuur verzameld en toerde ik als monitortechnicus mee met verschillende Top 40-formaties en showbands. Ook stond ik achter de knoppen bij diverse internationale festivals. Uit passie voor het vak heb ik mij op Valentijnsdag 2014 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel waarmee het grote avontuur echt van start ging! Om mijzelf verder te blijven ontwikkelen studeer ik momenteel naast mijn bedrijf ook nog aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Je richt je met EMTP op redelijk wat verschillende disciplines, van het geluid bij liveshows en allerlei online content tot het creëren van decoratie voor evenementen. Was dit vanaf de start van je bedrijf al het idee of is dit gaandeweg zo gegroeid?

Mijn ideeën zijn bijna altijd impulsief. Ik leef in het nu en ik heb altijd de intentie gehad om ‘mooie dingen te maken’ met een groot allround mediabedrijf. Daarom beschikt mijn bedrijf ook over een werkplaats voor hout- en metaalbewerking, een kantoor voor marketing en contentproductie en een verhuurhal vol met licht, geluid, videoapparatuur en de meest uiteenlopende decoratie voor evenementen.

Ik richt me totaal niet op concurrentie, dat vind ik simpelweg zonde van mijn tijd. Samenwerkingen aangaan is juist veel mooier én waardevoller. Ik leg de focus hierbij op veel persoonlijke betrokkenheid bij iedere productie, groot of klein. Een productie is wat mij betreft pas geslaagd als het een unieke beleving wordt voor zowel de artiesten als het publiek.

Je bent zelf ook actief als bassist. Zorgt die extra muzikale kennis ervoor dat je soms een streepje voor hebt ten opzichte van andere AV-technici?

Zeker weten! Een groot gedeelte van mijn werk bestaat namelijk uit het regelen van de monitortechniek en door mijn muzikale kennis snap ik goed wat muzikanten willen horen en waar de focus qua geluid moet komen te liggen. Het scheelt echt enorm veel als je het jargon van zowel de muzikanten als de technici spreekt, want op die manier kun je lekker vlot en helder communiceren en dat is precies waar een goede productie mee staat of valt.

Hoe ziet je werkproces eruit bij een liveshow? Maak je hierbij bijvoorbeeld altijd een geluidsontwerp op maat of verschilt dat sterk per opdracht?

Iedere opdracht is maatwerk en vraagt 150% aandacht. Ik ga allereerst om de tafel met de opdrachtgever om alle wensen te bespreken. Vervolgens probeer ik die wensen te koppelen aan activiteiten en materialen en waar mogelijk laat ik voorbeelden zien en horen. Zodra we beiden enthousiast zijn koppel ik de juiste mensen aan de productie en daarna gaan we samen het ontwerpproces in. Hoe dat in zijn werk gaat hangt helemaal af van de productie. Mediaproducties, liveshows en zakelijke evenementen, ze vereisen allemaal een specifieke aanpak op maat.

In 2018 onderging je bedrijf een reorganisatie. Kun je hier wat meer over vertellen?

In 2018 begon ik te merken dat de evenementenbranche minder begon te lopen. Er zijn simpelweg te veel bedrijven die allemaal op dezelfde klussen azen en daar vaak ook nog veel te weinig voor vragen. Dat is iets wat natuurlijk in allerlei branches gebeurt, maar in mijn ogen gaat dit vaak ten koste van de uiteindelijke kwaliteit van een productie. En laat dat nou juist iets zijn waar ik absoluut niet op wil inleveren.

Van 2014 tot 2018 zat ik vooral vast op audio en licht en daardoor bleven de rest van de disciplines achter. Daarom besloot ik om weer een beetje terug te gaan naar het eerste idee van een allround productiebedrijf. De vele disciplines die mijn bedrijf nu heeft zijn vrijwel allemaal afkomstig vanuit die reorganisatie van twee jaar geleden. In dat jaar nam ik afscheid van een groot deel van de verhuurvloot en besloot ik het geheel wat kleiner maar toch veelzijdiger aan te gaan pakken.

De beste materialen hield ik en samen met andere ondernemers ben ik mezelf gaan richten op totaalpakketten op maat. In essentie is dit het hele traject van concept tot realisatie. Daarbij verzorg ik dus licht, geluid, video, content, marketing op social media, decoratie en een stukje management. Waar het mij precies gaat brengen is nog een ontdekkingsreis. De reorganisatie was in volle gang toen de hele sector ineens stil kwam te liggen door de uitbraak van het coronavirus.

Hoe ga je om met die enorme impact van corona op de evenementenbranche? Zie je ook kansen waar je als ondernemer op kunt inspelen?

Zeg maar gerust dat de coronacrisis de hele branche van livetechniek de strop heeft omgedaan. Je hoort maar weinig mensen over de technici terwijl deze groep gigantisch hard is geraakt. Deze groep is wat mij betreft enorm onderbelicht geweest gedurende deze hele crisis. Maanden zonder inkomen, slechte vooruitzichten…

Mijn instelling is dat er na regen altijd zonneschijn komt. Ik probeer in ieder geval tot de laatste cent te blijven investeren in materiaal en personeel om ervoor te zorgen dat EMTP er weer staat wanneer de evenementenwereld weer tot leven komt. Nog even deze gekke tijd uitzitten en dan weer hard aan de slag om mooie dingen te maken!

In 2019 heb je een eigen productievloer gerealiseerd zodat je nog meer kunt richten op allround mediaproducties. Hoe heb je dat aangepakt en zijn er dingen waar je tegenaan liep of die moeilijker waren dan verwacht?

Dat was een kwestie van gewoon beginnen. Materiaal was er genoeg en daardoor lukte het om binnen een week een complete studio uit de grond te stampen. Hier proberen mijn collega Roland en ikzelf allerlei dingen uit, het is voor ons ook echt een soort proeftuin geworden. We bedenken bijvoorbeeld concepten voor televisie, online media en evenementen. De laatste maanden hebben we er een hoop potentiële opdrachtgevers bij betrokken om te kijken hoe we samen nieuwe producties kunnen opzetten. De grootste uitdagingen zijn zoals altijd tijd en geld. Met de huidige crisis liggen processen langer stil dan gepland. Gelukkig vind ik altijd wel weer een manier om bezig te blijven.

Hoe zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen binnen de AV sector?

Het netwerk waarin ik mij bevind bestaat uit een hechte groep van ondernemers die zoveel mogelijk met elkaar delen om er samen beter van te worden. Daarnaast heb ik ook veelvuldig contact met leveranciers en ontwikkelaars binnen het vakgebied. Als muzikant kom ik op veel plaatsen en ook binnen dat wereldje bestaat het netwerk uit een hechte groep van gepassioneerde mensen die alles met elkaar willen delen om zo samen mooie producties neer te zetten. Samenwerking is dus echt het sleutelwoord om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.

Wat zijn je meest bijzondere ervaringen die je de afgelopen jaren hebt opgedaan? Zijn er bepaalde shows die met kop en schouders boven de rest uitsteken? Heb je ook al dingen meegemaakt die een nachtmerrie zijn voor een AV technicus, zoals een glas bier over een mengpaneel en dergelijke?

Monitortechniek doen op een evenement als Graspop Metal Meeting is natuurlijk geweldig om te mogen doen. Dan krijg je behoorlijk wat grote namen onder de vingers. Verder is Sziget een festival dat wat mij betreft op de wensenlijst van iedere technicus zou moeten staan. In de beginjaren van bands zoals Jett Rebel en Kensington heb ik meerdere malen de monitortechniek mogen doen. En wat dacht je van Leeways uit Arnhem? Ik heb geen idee hoe vaak wij elkaar wel niet op een evenement hebben getroffen. In ieder geval erg vaak. Om te zien hoe zo’n band in een kort tijdsbestek zo gigantisch kan groeien, dat is echt vet.

Tegelijkertijd geniet ik ook van de kleinere producties waarbij letterlijk alles uit de ‘eigen schuur’ komt. Iedere geslaagde productie geeft mij een enorme kick. Uiteraard gaan er ook wel eens dingen mis. Zo ging er een keer een mengtafel tien minuten voor aanvang van de show kapot. Toen had ik het geluk dat daarvoor een andere band speelde waarvan ik de mengtafel mocht gebruiken, maar dan heb je alsnog hooguit tien minuten om alle settings erin te tikken.

Een andere situatie was het Oktoberfeest in de Achterhoek. Een van de technici vond het nodig om mijn complete patchveld (alle audiokanalen op en rondom het podium) om te prikken voor zijn eigen band. Zij hadden zelf geen materiaal mee en wilden graag gebruik maken van mijn spullen. Alleen moest ik daarvoor zelf nog een band mixen. Dat waren ze even vergeten. Tja, dan heb je vijf minuten om alles terug te prikken en veertien artiesten te voorzien van monitorgeluid. Dat is even flink aanpoten en zonder soundcheck beginnen, maar het kwam uiteindelijk wel goed. Dat zijn situaties waarin beginners het hoofd vaak niet boven water kunnen houden.

Het gevreesde glas bier over de mengtafel is mijn helaas ook al twee keer overkomen. De ene keer bij een feesttent in de Achterhoek en de andere keer in een tent in Groningen. Jammer dat iemand met een drankje van een paar euro een mengtafel van ruim twintigduizend euro sloopt en daarmee het feestje voor iedereen verpest. Eeuwig zonde.

Heb je misschien wat handige tips voor (beginnende) dj’s, muzikanten en artiesten met betrekking tot live geluid en alles wat daarbij komt kijken? Wat zijn de belangrijkste do’s en don’ts?

Wil je met je band of act groter worden, ga je meer optreden of groei je gigantisch hard? Dan raad ik absoluut aan om met een vaste audiotechnicus in zee te gaan. Neem je eigen technicus mee en dan bij voorkeur op monitors. Meestal zie je ze op front of house. Eigenlijk best raar aangezien de monitortechnicus voor de muzikant het eerste aanspreekpunt is. Een goede technicus zorgt voor vertrouwen op het podium. Nog beter is een eigen monitorinstallatie meenemen. Je weet immers nooit wat je daadwerkelijk op een podium gaat aantreffen en door eigen spullen mee te nemen weet je precies waar je aan toe bent. Zorg dat je een technicus hebt die je compleet kunt vertrouwen en die ook echt betrokken is bij jouw muziek of act. Dat maakt echt het verschil.

Wat je vooral niet moet doen is kijken naar wat andere artiesten doen. ‘Ja maar zij hebben dit en zij hebben dat!’ Totaal niet relevant! Doe gewoon waar je zelf goed in bent. Omring je met de juiste mensen die jou het succes gunnen. Mensen die je adviseren en oprechte feedback geven. Aan de andere kant moet je als band of act ook echt openstaan voor die feedback, ook al is het soms niet hetgeen wat je op dat moment wilt horen.

Met welke band, act, artiest of dj zou je dolgraag nog eens willen samenwerken?

Ik heb echt met heel veel mensen samengewerkt waarvan ik nooit had gedacht dat het mogelijk zou zijn. Ik heb dus al aardig wat van mijn wensenlijstje mogen afstrepen en dat is iets waar ik echt dankbaar voor ben. Als ik dan echt zou moeten kiezen dan … dat is lastig joh!

Nu ik er zo over nadenk wil ik vooral manieren blijven vinden om jong talent een podium te bieden. Dat is een veelgehoord cliché binnen de branche, maar toch brengen maar weinig bedrijven dit écht in de praktijk. Samen met opkomend talent mooie producties maken, de weg naar succes ontdekken en bij alle stappen betrokken zijn. Dat vind ik eigenlijk wel de mooiste kant van dit vak en dat is iets wat ik wil blijven doen. Daarom staat mijn deur altijd open voor jonge getalenteerde artiesten die zoekende zijn in de grote en vaak warrige wereld van muziek, licht en geluid.

Achter de schermen ben ik trouwens ook bezig met een nieuw concept voor kleinschalige pop-up festivals waarbij de nadruk ligt op jong en opkomend talent. Daarbij zoek ik dan niet alleen de samenwerking op met lokale artiesten, maar ook met ondernemers zodat er bijvoorbeeld ook streekproducten verkocht kunnen worden.

Je bent nu dik zes jaar actief als ondernemer. Heb je misschien nog wat advies voor aankomende of startende ondernemers binnen de AV branche?

Ik kan eigenlijk maar over één ding echt duidelijk zijn: als je echt aan de slag wilt in deze branche dan zul je keihard moeten werken. Niets komt vanzelf. Je maakt lange dagen en het werk is fysiek ook echt zwaar. Daarnaast laten de inkomsten vaak ook te wensen over. Een groot deel van alle freelancers in deze sector krijgt bijvoorbeeld een minimale dagprijs die vaak neerkomt op het minimumloon. Voor de hoeveelheid verantwoording die je doorgaans hebt is dit enorm onderbetaald. Je gaat werken in de weekenden, avonden en tijdens de feestdagen, allemaal momenten waarop veel andere mensen vrij zijn. Je leeft vooral in de late uren achter de schermen. Het publiek ziet je amper maar je bent echt overal en dat vind ik eigenlijk ook wel een hele toffe kant aan dit werk.

Tegelijkertijd zie je veel van de wereld, je reist veel, je ontdekt veel en komt op plekken waar anderen mogelijk nooit zullen komen. Bovendien ontmoet je heel veel, maar dan ook echt héél véél leuke mensen. Je bent nooit uitgeleerd en iedere productie is weer een nieuw avontuur. Mensen die willen starten in deze branche mogen uiteraard vrijblijvend contact met mij opnemen via de website of Instagram. Wie weet staan we dan over een tijdje samen een productie te draaien!

Personalia
Naam: Alexander Lukkassen
Leeftijd: 30
Woonplaats: Arnhem
Hobby’s: Mooie dingen maken met licht, geluid, video, hout, metaal etc.
Favoriete bands/muziek: Er zijn te veel stromingen die ik eigenlijk stuk voor stuk interessant vind!
Favoriete gear: Lastig lastig, Ik bezit tientallen instrumenten en microfoons die allemaal weer op een eigen manier een favoriet zijn.

Tags : , , ,

Reacties