Eric Arendsen vertaalt met nieuw album ‘Medusa’ een Griekse mythe naar muziek

Geplaatst op 1 oktober 2019 Door In Talent uit Arnhem, Talenten

Erics nieuwe album vertelt het onstuimige levensverhaal van een mooie jonge vrouw; Medusa. Het album bestaat uit elf nummers die de sfeer van elk hoofdstuk uit haar leven muzikaal verwoorden, door de ogen van Medusa gezien. Zo maakte Eric als het ware een conceptuele soundtrack rondom deze bekende mythe. Alle nummers zijn door Arendsen zelf gecomponeerd, ingespeeld en geprogrammeerd.

Medusa

De mythe van Medusa
Eric vertelt over de achterliggende gedachte: “Het album opent dreigend, maar hoopvol. Medusa wordt geboren als een prachtige vrouw tussen afschuwelijke monsters in een land waar de zon nooit schijnt. Het verlangen om in de zon te leven was zo groot dat ze de godin Athene bezocht in haar tempel. Dit gebeurt in het nummer ‘Flowing Desire’. Medusa’s schoonheid was echter zo intens, dat zelfs de goden hun valse menselijke zwaktes niet konden bedwingen. ‘Love Gone Bad’ begint met zingende sirenes op het golvende water en verwijst naar de verkrachting van Medusa door Poseidon. Godin Athene is jaloers op de ‘interesse’ van Poseidon en betovert haar. Medusa’s haren veranderen in giftige slangen en met haar blik versteent ze iedereen die haar in de ogen kijkt. Athene verbant haar niet alleen terug de donkerte in, ze stuurt ook krijgers op haar af met de opdracht haar te doden.

De muziek benadrukt vervolgens dan ook woede, haat en zoete wraak in de nummers ‘Hiss Spit Bite’, ‘Eyes Down’ en ‘Prone to Sin’. Daarna volgt een beklemmende eenzaamheid. In het nummer ‘Stone Dead’ dwaalt Medusa wanhopig rond in een kerkhof van de door haar versteende krijgers. Tot op een dag de krijger Perseus, de zoon van Zeus, komt. Hij is bewapend met het glanzend gepolijste schild van Athene, dat als spiegel dienstdeed zodat hij niet in steen zou veranderen wanneer Medusa hem aankeek. In het nummer ‘Trick Mirror’ onthoofdt Perseus Medusa waarna het afscheidslied ‘Overthrown’ volgt. Tot slot brengt Perseus het hoofd van Medusa naar Athene die het op haar wapenschild plaatst om vijanden mee te verstenen in ‘Coat of Arms’.

Eric raakte gefascineerd door de mythe. “Het intrigerende aan dit verhaal vind ik het feit dat Medusa vaak als de belichaming van het kwaad wordt gezien. In films of computerspelletjes is zij degene die afgeslacht dient te worden. Maar er wordt vaak geheel aan voorbij gegaan dat dit gezien is vanuit Athene, die Medusa heeft gemaakt tot wat ze is.”

Door de ogen van Medusa
Eric koos er bewust voor om het muzikale verhaal vanuit het perspectief van Medusa zelf te vertellen: “Ik voel herkenning met het donker. Ondanks dat er van alle kanten wordt benadrukt om je super-geweldig-te-gek-fantastisch te voelen, denk ik dat het eveneens belangrijk is om de zwaarte van het leven onder ogen te komen en te benoemen. Het kan namelijk enorm verbindend werken om dit te uiten. Ik denk dat het goed is om de donkere kant van het leven niet te negeren, omdat daar misschien wel een mooiere schoonheid onder verborgen ligt dan in hetgeen aan de zonnige oppervlakte te vinden is.”

Van muziek naar mythe
Eric begon met het inspelen van verschillende losse nummers, maar had al snel de wens om een samenhangender geheel te creëren, een verhaal met een duidelijke kop en staart. De ingespeelde nummers wezen hem eigenlijk als vanzelf in de richting van de Griekse mythe van Medusa. “Ik programmeerde viool- en cellopartijen op een zware stonercompositie ‘Stone Dead’ en liet een klassiek koor op een wat meer grunge-georiënteerd nummer meezingen in ‘Love Gone Bad’. Daarnaast spuugde ik in ‘Hiss Spit Bite’ mijn geestelijk gif uit in een snel nummer met een lange, als een slang kronkelende metalriff.”

Zelfstandig
Eric Arendsen doet alles zelf rondom de totstandkoming van zijn muziek. Hij bespeelt en programmeert alle instrumenten en neemt ze zelf op. Zelfstandig muziek maken is Erics keurmerk geworden, wat zijn voormalige artiestennaam ‘Erics One Man Orgy’ overigens al een beetje deed vermoeden. Met het laatste album ‘Medusa’ heeft Harry Holzhauer geholpen met de mastering. Jasper Damsté maakte het bijpassende artwork.

De muziek van Eric Arendsen is te vinden op Spotify, Soundcloud, Bandcamp en Youtube.

Artwork: Jasper Damsté

Tags : , , , , , ,

Reacties