Lokale DJ’s: Poison Yvy

Geplaatst op 30 september 2013 Door In Muzikanten, bands & DJ's, Talent uit Arnhem, Talenten

Omstreeks 1998 werd Yvette Drenth (27 jaar) verliefd op de Drum & Bass en Jungle scene. Na een aantal jaren raven op onder andere de feesten van Forms in de Goudvishal en Prospect in het voormalige Nighttown in Rotterdam werd de drang om zelf te draaien bijna een obsessie voor haar. Inmiddels is ‘Poison Yvy’ resident DJ bij Drop! (Utrecht) en Subcity (Arnhem) en draait ze op feesten door heel Nederland. Daarnaast is ze sinds kort haar eigen concept Dem Shake gestart in The Stage in Arnhem.

Wanneer ben je begonnen met draaien en wat was je motivatie? Wat voor muziek draai je zoal? Draai je 100% vinyl, of ook weleens cd of timecode?

Toen ik rond 2004 de drang kreeg om te gaan draaien kende ik niemand die draaitafels had of actief was in de Drum & Bass scene. Ik heb toen via een forum naar iemand die ik totaal niet kende (maar ik wist dat hij DJ was) een berichtje gestuurd in de trant van: ‘Hey hoi je kent mij niet maar ik wil graag…’ En zo ging ik van Arnhem naar Scheveningen om mijn eerste lesjes te leren.

In 2007 heb ik mijn eigen draaitafels aangeschaft, een set Technics SL-1200 MK2’s die ik tot op de dag van vandaag nog gebruik. Ik had rond die tijd al een behoorlijke platencollectie, dus ik was er vrij zeker van dat ik deze hobby wilde aanhouden.

Ik draai voornamelijk Drum & Bass in al haar subgenres (liquid, neuro, tech, snarecore), maar ook jungle en de betere (oudere) dubstep. Tot op de dag van vandaag draai ik nog steeds alleen maar met vinyl. Het is gewoon een heerlijk gevoel. Ik zeg altijd maar; een pianist achter een keyboard zetten met plastic toetsen werkt ook niet zo lekker. Binnenkort ga ik wel timecode aanschaffen om mijn repertoire aan genres te kunnen uitbreiden naar o.a. kuduro, dancehall en andere gerelateerde schud-je-alles stijlen.

Dames achter de decks zie je lang niet zo vaak.  Moet je je als vrouw zijnde vaker bewijzen in een circuit dat voornamelijk uit mannen bestaat? Wordt je anders bekeken en krijg je veelal boekingen onder het mom van ‘leuk, een meid in de line-up’? Of is dat niet zozeer aan de orde?

Als het de wereld ingaat dat je een vrouw bent die draait dan komen de eerste boekingen vrij gemakkelijk binnen. Inderdaad …. ‘Oh leuk, hebben we een vrouw in de line-up’. Het was fijn om in het begin sowieso ergens te mogen draaien, maar het frustreerde mij dat die boekingen puur binnenkwamen omdat je een vrouw bent en niet vanwege je skills. Naarmate ik vaker draaide op dezelfde feesten –  vooral in Arnhem –  hebben mensen de kans gekregen om mij vaker bezig te zien en te zien groeien als DJ. Na ongeveer een jaar merkte ik pas dat ik ook door mannelijke collega DJ’s serieus genomen werd.

In het organisatiewereldje gebeurde eigenlijk hetzelfde. De heren nemen niet zo gemakkelijk iets van je aan, ook al weten ze dat jouw idee of suggestie op dat moment waarschijnlijk de beste optie is. Een kwestie van ‘de touwtjes in handen willen hebben’ denk ik. Achja, ik heb er zelf ook een handje van, ik ben immers in mijn eentje een nieuw concept gestart, haha.

Waar zou je nog willen draaien?

Pfoe, overal eigenlijk wel. Ik zou wel graag meer buitenlandse optredens willen doen en ook draaien op festivals zoals Sun and Bass, dat lijkt me geweldig.

Hoe ontdek je nieuwe muziek en waar haal je inspiratie vandaan?

Nieuwe muziekontdekkingen zijn meestal het resultaat van ongepland een liedje vinden op bijvoorbeeld soundcloud. Je klikt verder en luistert meer werk van die artiest, kijkt welke muziek de artiest leuk vindt. En zo blijf je luisteren, klik klik klik klik. Dan heb je ineens heel veel interessants gevonden en ben je ongemerkt je complete nachtrust kwijt… Andere bronnen die ik vooral gebruik zijn mijn collega DJ’s, suggesties van vrienden, YouTube en nieuwe releases checken op platensites zoals Chemical Records.

Mijn inspiratie haal ik uit mijn eigen gemoedstoestand, maar boven alles uit mijn publiek. Ik pak mijn platen zo in dat ik van alles wat bij mij heb. Ik heb de dynamiek en de input van het publiek nodig om vervolgens te kunnen bepalen wat de volgende plaat gaat worden. Dit is ook de hele reden waarom ik weinig mixen online heb staan. Thuis opnemen werkt gewoon niet voor mij, ik ben dan veel te perfectionistisch en ik heb geen publiek dat mij aanspoort en input geeft.

Met wie zou je nog weleens een muzikale samenwerking aan willen gaan?

Lastige vraag, er zijn zoveel artiesten die ik geweldig vind. Bovenaan mijn lijstje zouden Panacea, Eye-D & Hidden, Seba en de heren van Author staan.

Welke plaat of platen zou je direct weer aanschaffen als ze ondraaibaar zijn geworden?

Loefah – The goat stare (dubstep)
Shy FX & UK Apachi – Original nuttah
Calibre & High Contrast – Mr Majestic
En nog veel veel meer…

Heb je nog tips voor mensen die ook DJ willen worden?

Doe het gewoon! Zorg dat je een helder beeld  van je doel voor ogen hebt en werk daar naartoe.

Wat kunnen mensen van jou verwachten in de toekomst?

Ik zal door blijven gaan met het draaien van Drum & Bass, dubstep en overige bass georiënteerde stijlen. Daarnaast ga ik een extra weg inslaan; de dancehall kant op. Mijn roots gaan toch kriebelen en de afwisseling is leuk. Verder ga ik door met mijn eigen concept Dem Shake! En hopelijk vind ik snel de tijd om serieuzer met het produceerwerk aan de gang te gaan.

 

Tags : ,