De actiescènes en het stuntwerk zijn verreweg de sterkste elementen van de Netflix action thriller ‘Extraction’ [review]

Geplaatst op 6 januari 2021 Door In Films & series, Recensies, Uitgaan

Extraction is een gloednieuwe Netflix Exclusive action thriller die gebaseerd is op de graphic novel Ciudad. De film is geregisseerd door Sam Hargrave en geschreven door Joe Russo, bekend van de laatste twee Avengers en Captain America films.

Ontsnappen uit vijandig gebied
Extraction gaat over een huursoldaat genaamd Tyler Rake (Chris Hemsworth) die wordt ingehuurd om Ovi Mahajan jr – de zoon van een Indiase druglord – te redden uit Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh. Ovi is ontvoerd door Amir Asag, de grootste rivaal van zijn vader. Amir lijkt heel Dhaka in zijn greep te hebben met zijn legertje aan handlangers dat voor een gedeelte uit kindersoldaten bestaat. Nadat Tyler Ovi heeft weten te bevrijden moeten ze uit deze vijandige stad zien te ontsnappen. Dit brengt uiteraard een hoop schietactie, bloedvergieten, achtervolgingsscènes en bizarre stunts met zich mee.

Long take is hoogtepunt van de film
De actiescènes en het stuntwerk  zijn verreweg het sterkste element van Extraction, met als hoogtepunt een long shot waarin de camera Chris en Ovi wel 12 minuten lang zonder knipwerk volgt terwijl ze proberen te ontsnappen. In deze scene lopen Tyler en Ovi meerdere trappen op en af en springen ze van gebouw naar gebouw terwijl ze ondertussen worden aangevallen door meerdere soldaten.  Dit alles is prachtig en foutloos en beeld gebracht. Hierna verandert de film meer in een John Wick-achtige film met een hele hoop shootouts, waarbij het bloed vanhet scherm druipt. Deze scenes gaan soms wel elf minuten lang door, maar het is op dit punt niet veel anders dan we al hebben gezien.

Een achtbaanrit met weinig ademmomenten
Doordat de focus puur op de actie ligt is er maar weinig ruimte voor het uitdiepen van de karakters.  Sterker nog, er zit amper dialoog in deze film. Wanneer er wel wordt gesproken vervalt het al snel in clichés als ‘Stay low, behind you, I got your back’. Dat is niet zo heel gek aangezien dit Sam Hargrave’s debuutfilm is en hij zich voorheen vooral bezig heeft gehouden als stuntman en stuntcoördinator. De focus op de actie zorgt ervoor dat de film aanvoelt als een achtbaanrit van anderhalf uur met weinig momenten om even op adem te komen. Ergens halverwege zit er wel even een rustmomentje in de film waarin Tyler en Ovi tijdelijk onderduiken bij Gaspel, een oude vriend van Tyler gespeeld door David Harbour. Tijdens deze scène leren Ovi en Tyler elkaar iets beter kennen, maar de karakterverdieping blijft minimaal. Op dit moment levert David Harbour wel het beste acteerwerk van de hele film af en voegt hij een broodnodige komische noot toe aan deze verder bloedserieuze actiethriller.

Inhoudsloze spierbundel zonder spitsvondige oneliners
Chris Hemsworth speelt een keiharde gevaarlijke soldaat als hoofdrol in Extraction. Hij ziet Ovi eerst meer als een pakketje dat afgeleverd moet worden in plaats van een mens van vlees en bloed dat gered moet worden. Waar we Chris in de Marvel films kennen als de charismatische spierbundel Thor, speelt hij in Extraction slechts een inhoudsloze spierbundel die de ene na de andere soldaat afknalt. Van spitsvondige oneliners is hierbij geen sprake en dat is jammer, want door het algehele gebrek aan dialoog wordt het acteertalent van Chris niet al te best benut.

Rudhraksh Jaiswal speelt de rol van Ovi Mahajan, de zoon van de druglord OVi Mahajan sr. Dat Tyler hem in de eerste helft van de film meer ziet als pakketje dan mens is niet heel gek, want in de rest van de film is er maar weinig ruimte voor uitdieping van zijn karakter. Hij functioneert dus meer als een vehikel voor het plot dan als een écht personage. Wat later in de film leer je wel wat meer over de relatie tussen hem en zijn vader, maar daar blijft het dan ook bij.

David Harbour speelt Gaspel, een vriend van Tyler die zijn leven aan hem heeft te danken. Harbour speelt een vrij korte rol in de film, maar in de pak ‘m beet vijf minuten dat we hem te zien krijgen zet hij misschien wel de beste performance van de hele cast neer. In de desbetreffende scène zien we hem dronken met Tyler praten en leer je als kijker wat Gaspel van plan is met de bizarre situatie waarin ze verzeild zijn geraakt.

Een fijne portie knalwerk in de woonkamer
Extraction is zeker in een tijd waarin we niet naar de bioscoop kunnen een meer dan welkome actiefilm waar fans van onder andere Rambo of John Wick zeker van zullen genieten. De film heeft een hoop prachtige shots en mooie stunts met als hoogtepunt de long shot in de eerste helft van de film. Chris Hemsworth doet het goed in de rol van Tyler Rake, alleen zorgt het gebrek aan dialoog ervoor dat zijn performance wat minder sterkt overkomt dan je wellicht van hem gewend bent. Extraction is geen film met een heel sterk verhaal, uitgediepte personages en sterke oneliners, maar wel een prima portie knalwerk voor in de woonkamer in plaats van op het witte doek!

Extraction is nu exclusief te streamen op Netflix.

Tags : , , , , ,