Geldersch Metal Treffen 2014

Geplaatst op 15 oktober 2014 Door In Artikelen, Foto's en Aftermovies, Lifestyle, Recensies, Uitgaan

Op zaterdag 11 oktober vond het Geldersch Metal Treffen weer plaats. Dit eendaagse metalfestival draait inmiddels alweer een aantal jaren mee. Hoewel het voorheen in Oud-Zevenaar plaats vond, wordt het nu al een aantal jaren in Willemeen in Arnhem gehouden.

GMTheader

Aan het Geldersch Metal Treffen ging een pre-party vooraf. Tijdens deze pre-party hebben zes metalbands gestreden om een plekje te veroveren in de line-up van het Geldersch Metal Treffen. De winnaar van de pre-party was Tarragona, een hardrock/heavy metal band uit Zwolle. Zij mochten afgelopen zaterdag het Geldersch Metal Treffen openen.

Zoals de naam van het festival al doet vermoeden, was het ‘Gelders metaal’ ook goed vertegenwoordigd. Nadat Tarragona het festival geopend had, was het tijd voor de thrashmetal band Distillator uit Enschede. Dit trio bestaat sinds januari 2013 en heeft momenteel één EP uitgebracht. Ze hebben al heel wat shows gespeeld en hebben in het voorprogramma van ‘Vanderbuyst’ en ‘Vital Remains’ gestaan. In het café speelde het Arnhemse Deem Index een thuiswedstrijd. Ook Desolate Fields uit Zutphen heeft laten zien wat ze in huis hebben. Deze band heeft onlangs bekend gemaakt dat zij in de zomer van 2015 op het grote metalfestival Metaldays in Slovenië mogen spelen.

Distillator

Distillator

Om te zorgen dat bezoekers geen optredens hoefden te missen vonden de shows om en om plaats in het café en de grote zaal. Naast Gelders talent waren er ook metalbands uit het buitenland aanwezig, zoals bijvoorbeeld het Franse Otargos. Otargos maakt naar eigen zeggen ‘Dark Extreme Metal’. Voor deze act geen uitgebreide lichtshow, maar een grotendeels door lasers verlichte zaal. Mede hierdoor viel deze show behoorlijk op tussen de toch wel vele death en thrash metal bands. Otargos was echter niet de enige band die interessant was voor liefhebbers van black metal, ook L’Hiver en Deuil uit België was aanwezig.

Distillator

Otargos

Inhume moest helaas afzeggen vanwege een blessure van de gitarist. Gelukkig had de organisatie een waardige vervanger gevonden in de vorm van de ‘razorgrind’ band Leng Tch’e uit België. Bezoekers die honger kregen van al het headbangen en moshen konden zich buiten in de biergarten tegoed doen aan een lekker stuk vlees van de barbecue en een koude pint. Alle bezoekers met een voorverkoopticket ontvingen ook een leuk extraatje; een gratis glas Bokkeløl, een speciaal door brouwerij Praght gebrouwen Herfstbock.

In het café speelde vervolgens de Belgische thrash metal formatie Prematory, waarna je gelijk door kon naar de grote zaal voor de show van Debauchery, een death metal band uit Duitsland. Headliners van deze editie van het Geldersch Metal Treffen waren Neckbreak Nation en Blood Red Throne. Met 12 acts, vlees, bier en vooral veel gezelligheid was dit weer een geslaagde editie van het Geldersch Metal Treffen. Op naar de volgende editie!

Blood Red Throne

Blood Red Throne

Foto’s en tekst: Marjolein Regterschot