Netflixfilm ‘Don’t Look Up’ probeert wat makkelijk te scoren, maar slaat de plank niet mis qua boodschap [filmrecensie]

Geplaatst op 20 januari 2022 Door In Films & series, Recensies, Uitgaan

De veelbesproken zwartkomische rampenfilm ‘Don’t Look Up’ lijkt geen hele vaste toon te kunnen vinden, maar weet toch een duidelijke boodschap over te brengen. Natuurlijk is de grote sterrencast om van te smullen, maar sommige personages komen net iets te grappig en aangedikt over dan nodig is.

In de film ontdekken astronomen Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) en Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) een komeet ter grootte van de Mount Everest die recht op de aarde afkomt en al het leven in één klap kan wegvagen. Ze lichten NASA direct in en maken een afspraak met de Amerikaanse president om dit te voorkomen. Helaas is de president te druk bezig met de komende verkiezingen in plaats van zich druk te maken over de naderende catastrofe. Randall en Kate besluiten alles op eigen houtje te gaan doen en hun informatie over de komeet te delen op social media, alleen heeft dit niet het effect dat ze hiermee voor ogen hadden…

Verdeelde meningen

De meningen zijn aardig verdeeld over Don’t Look Up en zijn in grote lijnen in te delen in twee kampen. Als eerste het kamp van kijkers die zich uitlaten over de artistieke aspecten, dus de filmopbouw, cinematografie, het script en natuurlijk de komische elementen die de film bevat. Daarnaast heb je de kijkers die juist geloven dat de praktische uitvoering van de film niet zo belangrijk is als de boodschap. De boodschap die deze mensen er vooral uit blijken te halen zijn de grote dreigingen van vandaag de dag: klimaatverandering en de coronapandemie.

Groot sterrenensemble

In de film spelen vooral Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence en Meryl Streep belangrijke rollen, maar wat ook nog opviel is dat je de namen van Timothee Chalamet en Ariana Grande heel groot voorbij ziet komen in het begin van de film, terwijl deze acteurs helemaal geen grote rol in de film vervullen. Kortom: een wat misleidend publiekstrekkertje met behulp van grote namen uit Hollywood.

Diepere betekenis

Ondanks dat Don’t Look Up hier en daar wat makkelijk probeert te scoren, slaat de film de plank zeker niet mis qua boodschap. In de hedendaagse maatschappij blijkt economische groei vaak belangrijker te zijn dan de dreiging van een aanstaande ramp. Tel daar het egoïsme van belangrijke politici en de rol van social media bij op en je hebt al snel een gevaarlijke en realistische cocktail. De vele gemengde reacties op film maken één ding duidelijk: Don’t Look Up weet zeker te prikkelen en geeft stof tot nadenken.

▶️? Bekijk ‘Don’t Look Up’ direct op Netflix

Tags : , , , , ,