Nieuwe Netflix serie White Lines: absurd moordmysterie op feesteiland Ibiza

Geplaatst op 17 juni 2020 Door In Recensies, Uitgaan

Op 15 mei is de nieuwe Netflix serie ‘White Lines’ uitgebracht. Deze Brits-Spaanse mysteriethriller die zich afspeelt op Ibiza is bedacht en geschreven door Álex Pina, eveneens het brein achter de hitseries La Casa de Papel en Vis a Vis. White Lines draait om Zoë, een vrouw uit Manchester die naar Ibiza is gekomen om de dood van haar broer Axel te onderzoeken.

Een verjaarde moordzaak
White Lines begint met Zoë, die te horen krijgt dat het lichaam van haar vermiste broer Axel twintig jaar later is gevonden. Het lichaam werd gevonden op het land van Andreu Calafat, een machtige man op Ibiza. Toen Zoë vijftien jaar oud was vertrok Axel vanuit Manchester naar Ibiza, samen met zijn vrienden Marcus, Anna en David. Axel wilde graag dj worden en vond Ibiza de plek om die droom waar te maken. Zoë laat haar man en dochter achter en vertrekt naar Ibiza om in contact te komen met Axels oude vrienden. Ze wil namelijk precies weten wat er twintig jaar geleden is gebeurd. Ze gaat eerst naar Marcus, die nog steeds samen met zijn dochters op Ibiza woont. Maar er is nog iemand die de dood van Axel wil onderzoeken…

Terwijl Zoë bij Marcus is verschijnt Boxer, het hulpje van Andreu Calafat en clubeigenaar. Hij probeert Marcus te verdrinken om meer te weten te komen over Axels dood. Vervolgens pakt Zoë een harpoen en gooit het in Boxers been. Dan steelt Zoë 7 kilo coke van Marcus omdat ze hem nog persoonlijk wil ondervragen over Axels dood. Samen met Boxer rijdt ze weg met de coke in de achterbak, al weet Boxer dit niet. Later worden ze aangehouden en vertelt Zoë aan Boxer dat ze de coke van Marcus heeft gestolen. Ze besluiten hard weg te rijden en worden later gearresteerd. Marcus komt zwaar in de problemen bij de twee Roemenen die de coke aan Marcus hadden geleverd.

Andreu Calafat, de baas van Boxer, verdenkt zijn eigen zoon van de moord op Axel. Om te bewijzen dat hij het niet heeft gedaan kidnapt zijn zoon Oriol, de zoon van een andere belangrijke familie op Ibiza. Hij verdenkt hem van de moord omdat hij vroeger wel eens stoer deed en zei dat hij Axel’s moordenaar was, waarna Oriol wat badguys inhuurt die hem meenemen naar een afgelegen plek. Daar wordt hij vastgebonden aan een paar grote luidsprekers die zijn trommelvliezen doen breken. Oriol heeft nu de wapenstilstand tussen de twee families verbroken, maar hierdoor krijgt zijn vader een ernstig ongeluk…

Ondertussen ontdekt Zoë steeds meer dingen over Axels dood en komt dingen over hem te weten die ze nooit had verwacht. Ze maakt steeds meer gekke avonturen mee en is niet langer de brave bibliothecaresse.

Hoge verwachtingen worden niet helemaal waargemaakt
Omdat de serie is geschreven door Álex Pina had ik best hoge verwachtingen, omdat ik Vis a Vis en La Casa De Papel enorm goede series vond. Maar White Lines valt dan wel een beetje tegen in vergelijking met die series. Vooral in de eerste paar afleveringen is het echt even doorzetten, maar uiteindelijk wordt de serie wel een stuk leuker. Langzaam leer je steeds meer over alle karakters door middel van flashbacks. De serie wordt omschreven als een thriller, maar enorm spannend wordt het nergens. Het is meer een serie over een vrouw die een beetje haar broers moord onderzoekt maar ondertussen vooral gekke avonturen beleeft en zich tegoed doet aan uitgaan en drugs.

Het lijkt dus meer alsof Zoë een gekke vakantie beleeft, dan dat het echt een spannende thrillerserie is. Voor mij maken de bizarre elementen de serie leuk, omdat series over gewone moordonderzoeken vaak behoorlijk saai en hetzelfde zijn, er gebeurt vaak niks geks en de hoofdpersonages zijn meestal twee saaie detectives. De start van White Lines is wel vrij onlogisch. Zoë gooit een harpoen in Boxers been, waarna ze vervolgens gezellig samen het ziekenhuis betreden en Zoë daarna gewoon even de auto van Boxer mag lenen. Een beetje raar, want als ik iemand harpoeneer is die persoon waarschijnlijk allesbehalve blij, laat staan dat ik daarna zomaar zijn auto mag lenen. Daarna worden de twee personages dikke vrienden en gaan gezellig samen op avontuur.

Toch is het uiteindelijk een best goede serie, maar White Lines haalt niet het niveau van  La Casa De Papel. White Lines is veel minder serieus en de karakters in La Casa De Papel zijn ook veel beter, daarom had ik in het begin iets te hoge verwachtingen. Later in de serie werden die verwachtingen toch wel een beetje waargemaakt, maar White Lines is geen typische Álex Pina serie.

De cast: een mix van vrij ongeloofwaardige karakters en interessante personages
Marcus is een van de slechtste en meest ongeloofwaardige personages. Hij is een man van in de 40 met twee dochters en heeft nog een crush op zijn ex-vrouw Anna. Marcus was ook de beste vriend van Axel. Hij is een dealer en een dj. Hij is best wel een pechvogel, maar zijn personage is gewoon dom en met vlagen cringe-worthy. Hij is vooral goed in zichzelf voor schut zetten, maar ergens is het ook wel een grappig personage.

Zoë’s personage kan nogal wat moodswings hebben. Ze begint als een normale vrouw, dan steelt ze coke en rijdt weg voor de politie, daarna is ze weer heel normaal en preuts. Even later heeft ze seks met Boxer, terwijl ze eerst erg geschokt was om wat Boxer had gedaan met de Roemeen, dan negeert ze Boxer voor een week omdat ze er erg veel spijt van had. Daarna sleept ze twee lijken met een boot door een weiland en belt ze Boxer maar weer op voor hulp en dan heeft ze opeens weer seks met Boxer in de modder en regen. Ze weet dus vaak niet helemaal wat ze wil en vergeet soms even dat ze op Ibiza is om een moord te onderzoeken, iets wat haar man Mike niet zo leuk vindt. Kortom, haar personage is redelijk ‘all over the place’. Het maakt Zoë toch wel een leuk karakter, omdat ze opeens een hele andere vrouw wordt. Normaal in Manchester zou ze nooit iets geks doen, daarom geniet ze erg van Ibiza en om weg te zijn van Mike. Wat wel apart is dat wanneer de moordenaar de moord bekent, ze niks doet en er maar een beetje staat alsof het haar toch niet meer boeit.

Axel is een jongen met een wens om de beste dj te worden en dat iedereen hem leuk vindt. In Manchester is dat niet mogelijk en dus vertrekt hij naar Ibiza. Hij gaat een relatie aan met Kiki en heeft tegelijkertijd ook een relatie met Kika’s moeder Conchita Calafat. Axel houdt van grote feestjes en veel drugs. Maar hij begint bizarre dingen te doen om zich nog een beetje levend en geliefd te voelen. In het begin lijkt Axel een hele leuke jongen, maar later verandert dat toch een beetje. Toch is Axel wel een van de leukste karakters, een jongen die gewoon vrij wil zijn en van het leven wil genieten. De serie werkt dus met flashbacks en zo kom je langzaam alles te weten over Axel en de moord. Het is goed dat er veel flashbacks in zitten want zo wordt de serie interessant gehouden, omdat je natuurlijk alles te weten wilt komen over Axel.

Boxer is een van de beste personages, hij is een charismatische man. Hij lijkt in het begin misschien een slechte enge gast omdat hij Marcus probeert te verdrinken, maar hij is eigenlijk een hele lieve en behulpzame kerel. Boxer zat vroeger in Axel’s vriendenkring op Ibiza. Helaas voor Boxer wordt hij verliefd op Zoë, maar zij is al getrouwd met Mike. Boxer’s personage voegt echt iets goeds toe aan de serie en zijn acteerwerk komt goed uit de verf.

Verder zijn Axel’s andere vrienden Anna en David een ander pad ingeslagen. Anna organiseert tegenwoordig orgies en David is een soort spirituele goeroe geworden. Ze zijn op zich best leuke personages. Vooral is David een interessant karakter, je ziet in de flashbacks zijn wilde kant van vroeger toen hij veel drugs gebruikte en gekke dingen deed. Later is David een compleet ander persoon geworden, hij probeert de vrede te bewaren en anderen te helpen met spiritualiteit. Anna en David wonen allebei ook nog op Ibiza. Anna is de ex van Marcus, dus dat kan soms nog wat ongemakkelijke momenten opleveren. Helaas is Marcus nog hopeloos verliefd. De andere personages in White Lines zijn verder best goed geschreven en zijn net als de anderen allemaal niet zo ‘normaal’.

Sommige personages hadden wel wat meer uitgediept mogen worden. Je komt bijvoorbeeld maar een klein beetje te weten van Boxer’s verleden, of dat van Oriol en Kiki Calafat. Maar er gaat een tweede seizoen van de serie komen, dus hopelijk zorgt dat voor wat meer verdieping. Persoonlijk vond ik het een erg leuke serie die zich prima leent om te bingewatchen!

> Kijk White Lines hier op Netflix

Tags : , , , , , , , ,