Recensie: Beans & Fatback – 21-3 – Luxor Live

Geplaatst op 30 maart 2014 Door In Recensies, Uitgaan

Beans & Fatback is een muziekproject van Lefties Soul Connection frontman Onno Smit. In 2009 kreeg hij het idee om een plaat op te nemen met verschillende muzikanten. Diverse artiesten vonden dit een leuk idee en er zijn voor de eerste plaat 11 nummers opgenomen. Tegenwoordig bestaat de band uit 7 van deze muzikanten. De bezetting van de band wisselt, maar tegenwoordig spelen onder andere Paul Willemsen, Toon Oomen, Cody Vogel (Lefties Soul Connection), Jeroen Tenty, Jet Stevens en Gerhardt in de groep.

Voor de aanvang van hun concert in Luxor Live mocht ik de mannen van Beans & Fatback even een paar vragen stellen…

beans2Hoe zijn jullie op de naam Beans & Fatback gekomen?
Onno: “Ik zocht muzikanten bij elkaar om het album ‘Finger Licking Good’ te maken. De muzikanten deden dus voor spek en bonen mee, in het Engels is dat Beans & Fatback.”

Kun je jullie muziek in een paar woorden omschrijven?
“Onze muziek bestaat uit veel verschillende stijlen. Vaak worden we omschreven als Roots band, maar bij Roots denk ik meer aan bands als Maison du Malheur. Als we onze eigen muziek zo kort mogelijk zouden moeten omschrijven dan spelen we gewoon Rock & Roll.”

Welk is jullie eigen favoriete nummer?
Onno: “Toch wel onze nieuwste single, Use me.”
Paul: “Ik denk Hooks in me.”

Geven jullie al optredens in het buitenland?
“Nee, tot nu toe treden we alleen op in Nederland.”

Wat maakt jullie anders dan andere bands?
“Ik denk de diversiteit, veel bands passen hun muziek aan een imago aan, of  doen iets wat ‘hip’ is. Wij doen gewoon wat we mooi vinden.”

Als je met een artiest of band mocht samenwerken, wie zou dat dan zijn?
“Stevie Wonder, Dan Auerbach, Daniël Lanois, Jay-Z en nog veel meer.”

Wie schrijft de teksten?
“Dat doet Onno.”

Waar halen jullie inspiratie vandaan?
“We hebben geen echte vaste inspiratiebron.  We gebruiken dingen die in onze levens gebeuren, of dingen die we op straat zien.”

Zaten jullie op de middelbare school in een schoolbandje?
Toon: “Ja, ik richtte zelf bandjes op omdat er anders niks aan was op school. Mijn eerste bandje heette Emotional Feedback, haha!”

Het concert
Het voorprogramma werd verzorgd door Giant Tiger Hooch. Na hun optreden in de Wereld Draait Door waren de verwachtingen hooggespannen. Ze speelden ongeveer 30 minuten. De show zat lekker in elkaar en de nummers werden vlotjes aan elkaar gepraat. De frontman verwees zelfs nog even naar een uitspraak van Geert Wilders. Het contact met het publiek was wel iets minder, er was nog niet erg veel interactie. Het was een voorprogramma met ietwat experimentele garageblues muziek die lekker in het gehoor lag. Al met een een fijne inkomer om de avond mee te beginnen.

beansfatback

Vervolgens kwam Beans & Fatback op en alle aandacht ging naar het podium. Na een korte jamsessie als intro werd de eerste bekende song ingezet en zong het publiek luidkeels mee. Luxor stond vrij vol en er hing een goede sfeer in de zaal. Je kon duidelijk merken dat de mannen van Beans & Fatback er zin in hadden. De show zat goed in elkaar en de bandleden waren strak op elkaar ingespeeld. Nummers van beide albums vloeiden lekker in elkaar over en de hele zaal stond te swingen.  Aan publieksinteractie was er ook geen gebrek. Achtergrondzanger en percussionist Gerhardt blonk uit als touwtrekker en bandmascotte en wist het publiek nog verder op te zwepen. Beans & Fatback is echt wel een band om in de gaten te houden, sympathieke gasten met veel passie voor muziek!

Recensie: Lucca de Ruiter

Tags : , ,