Recensie: Divergent [film]

Geplaatst op 15 april 2014 Door In Recensies, Uitgaan

Sinds 3 april draait de film Divergent in de Nederlandse bioscopen. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Veronica Roth, wat het eerste deel in de Divergent-trilogie is. Met in de hoofdrollen opkomende acteurs als Shailene Woodley en Theo James heeft regisseur Neil Burger het boek zeker tot zijn recht laten komen op het scherm.

divergent

In het Chicago van de toekomst is de bevolking verdeeld in vijf facties, een soort sociale groeperingen. In hun laatste schooljaar moeten alle kinderen een test doen om te bepalen bij welke factie ze het beste passen, waarna ze bij een plechtige ceremonie moeten kiezen. Zo moet ook Tris Prior deze test doen. Tris kiest voor de factie Onverschrokkenheid en niet voor haar thuisfactie Zelfverloochening. Hier zal zij de rest van haar leven wonen en werken. Tenminste, dat is wat ze denkt.

Tijdens de keiharde fysieke en mentale training die de nieuwe leden bij Onverschrokkenheid moeten doorlopen komt Tris erachter dat het vredige leven tussen de facties onder spanning staat. Eruditie, de factie van kennis, wil namelijk de macht van Zelfverloochening overnemen. Daarbij willen ze alle Afwijkenden uit de weg ruimen want deze groep is nogal oncontroleerbaar omdat ze niet duidelijk bij één factie passen. Wat echter niemand weet is dat Tris ook een Afwijkende is. Samen met haar leider Four, voor wie ze langzaam steeds meer gevoelens ontwikkelt, zal ze proberen de plannen van Eruditie tegen te houden en zo haar stad en geliefden te redden.

Divergent is zeker een aanrader, vooral voor liefhebbers van The Hunger Games en soortgelijke films. Spannende scènes worden afgewisseld met humor en actie en er is ook voldoende ruimte voor de nodige romantiek. In tegenstelling tot de boekverfilmingen van de afgelopen tijd die een beetje tegenvallen is Divergent een goede verfilming. De belangrijkste  hoogtepunten uit het boek zijn goed weergegeven en het verhaal loopt lekker door.

Divergent is in Arnhem te zien bij JT Arnhem en Pathé Rembrant Arnhem.

Recensie: Eveline Wandel

Tags : , , , , , ,