Recensie: Fresh Young Gods – Toneelgroep Oostpool

Geplaatst op 27 oktober 2015 Door In Recensies, Uitgaan

Wil jij later een jonge god(in) met bakken vol geld worden? Of heb je daar je vraagtekens bij en hang je de filosofie ‘geld maakt niet gelukkig’ aan? Vind je geld fascinerend? Vraag je je af hoe die financiële crises hebben kunnen gebeuren? Fresh Young Gods van het Arnhemse toneelgezelschap Oostpool geeft je misschien niet alle antwoorden op zulke vragen, maar laat je er zeker over na denken. Jongin Arnhem bezocht de première en geeft jullie een preview van dit prikkelende toneelstuk, wat – zoals Oostpool het zelf beschrijft – een mix is tussen The Hangover en The Wolf of Wall Street.

Helemaal los in Dubai
Een luxueuze hotelkamer, compleet met jacuzzi en bar, is het decor waarin een heftig feest plaatsvindt. Sex, drugs, geweld, het komt allemaal voorbij. Onaantastbaar wanen deze hooggeplaatste figuren zich. Maar, als ze ’s ochtends ontwaken blijkt hoe gammel hun luxe leven eigenlijk is. De beurs staat op omvallen.

Twee van hen werken bij Shell, een derde bij de Europese Centrale Bank, een vierde is de dochter van de Turkse premier. Zij worden vergezeld door een Oekraïense escort dame en een louche bankier/drugsdealer die onder de naam ‘Boot’ opereert. Deze groep mensen moet het financiële systeem redden, en snel. De enige oplossing voor de wereldwijde problemen? Een oorlog.

fresh young gods foto Sanne Peper

Negen jaar later..
Het theaterspel wordt gecontrasteerd door een documentaire – negen jaar later – waarin de hoofdrolspelers van deze gebeurtenissen vertellen wat er gebeurd is, hoe het één tot het ander leidde. De documentaire onderbreekt het theaterspel niet, maar vult het op satirische wijze aan. Langzaam dringen de vragen zich op aan de kijker. Waarom krijgen deze mensen toch zo gruwelijk veel betaald om een oorlog te starten om een pervers systeem in stand te houden? Moeten we dit wel willen? En leert het systeem wel van haar fouten, of kan dit zo weer opnieuw gebeuren, zoals Joris Luyendijk beweert in Dit kan niet waar zijn? Het is kortom een aanzet tot kritisch denken.

Een nieuw drieluik
Fresh Young Gods is een heel nieuw Nederlands toneelstuk. Het is deel van het door Joeri Vos geschreven drieluik ‘Goede Bedoelingen’. Het eerste deel, De Onrendabelen, hield zich bezig met het schandaal in Rotterdam: een kansarme familie die in een hufterproof container leeft naast het Shell-terrein en er alles aan doet om uitzetting te voorkomen. De jongste, minderjarige dochter onderhoudt een relatie met een Shell-medewerker in de hoop te kunnen ontsnappen uit de ellende, met grote gevolgen. Van de onderklasse in de samenleving gaan we in deel twee juist naar de allerrijksten. Het nog te verschijnen derde deel houdt zich juist bezig met de politici in de gemeente, die een aanstaande mediarel proberen te beteugelen.

Bezoek
Het eerste deel De Onrendabelen speelt momenteel ook in theaters door het hele land. Fresh Young Gods is op 27 t/m 31 oktober 19 t/m 23 december te bezoeken in Huis Oostpool. Op 28 november is dit tweede deel te zien in het Stadstheater in Arnhem. Met je CJP/studentenkaart krijg je korting. Het laatste deel verschijnt volgend jaar.

Door: Maranke Wieringa

Tags : ,