Recensie: Life of Pi 3D

Geplaatst op 4 maart 2013 Door In Recensies, Uitgaan

De film Life of Pi is sinds november vorig jaar te zien in de bioscoop. Het is gebaseerd op het gelijknamige boek van Yann Martel. Onze boekrecensie kun je hier lezen. Suraj Sharma speelt de hoofdrol. De film is geregisseerd door Oscarwinnaar Ang Lee.

Een Indiase jongen, Piscine Molitor Patel, woont bij zijn familie in India. Hij is vernoemd naar een Frans zwembad, maar zijn naam wordt door iedereen uitgesproken als het Engelse ‘pissing’. Hij probeert zijn naam te veranderen in Pi, wat uiteindelijk ook lukt. Zijn ouders runnen een dierentuin. Pi lijkt vanaf jongs af aan al een sterke band te hebben met de Bengaalse tijger ‘Richard Parker’ in de dierentuin.

Tot Pi’s grote verdriet emigreert zijn gezin met alle dieren per vrachtschip naar Canada om ze daar te kunnen verkopen. Het schip vergaat tijdens de reis door een hevige storm en Pi’s ouders en broer komen om. Pi weet zichzelf te redden met behulp van een reddingsboot.  Dan blijkt dat er op die reddingsboot ook een orang-oetan, hyena, zebra en de Bengaalse tijger Richard Parker zitten. De hyena valt de zebra en de orang-oetan aan en Parker de hyena. Pi en de tijger blijven over. Pi verblijft dan op een apart en afgeschermd stuk van de boot en vangt voor zijn eigen veiligheid vis voor Richard Parker. Dan probeert Pi Richard Parker te temmen, zodat hij ook gewoon op de boot kan verblijven. Hoe dit verder afloopt verklappen we niet, maar het levert een prachtig verhaal op.

Life of Pi is een absolute aanrader. Wat de film zo spannend maakt is dat Pi steeds weer iets slims bedenkt in die reddingsboot. Je ervaart als kijker ook echt hoe het zou zijn als je zelf zo lang in een reddingboot zou moeten overleven. Reggiseur Ang Lee weet ook met de 3D effecten te verbazen. Bij veel films is de 3D-techniek niet meer dan een soort gimmick, maar bij Life of Pi draagt het enorm veel bij aan de complete filmervaring.

Life of Pi is een must-see. Het is simpelweg een van de beste 3D-films tot nu toe. Het wonderlijke verhaal spreekt tot de verbeelding en de acteerprestaties zijn van hoog niveau.

Life of Pi is in Arnhem te zien bij JT, helaas wel in 2D. In bijvoorbeeld Doetinchem en Nijmegen is de film wel in 3D te zien.

Tags : ,