Recensie Post Mortem – Toneelgroep Oostpool

Geplaatst op 25 september 2013 Door In Recensies, Uitgaan

Rondom de jaarlijkse herdenking van de Slag om Arnhem voert toneelgroep Oostpool de voorstelling ‘Post Mortem’ op.  Het stuk dat oorspronkelijk in 1930 door Noël Coward werd geschreven heeft puur historisch gezien niets te maken met de Slag om Arnhem, maar geeft wel de verschrikkingen en oneerlijkheden weer die iedere oorlog met zich meebrengt. Het is een aanklacht tegen alle oorlogen, toen en nu. Een dramatische, gevatte en soms cynische vertaling van gebeurtenissen die tot op de dag van vandaag actueel zijn.

Post Mortem vindt plaats in de oude steenfabriek in Meinerswijk te Arnhem. Je wordt meegenomen in een verhaal dat al begint bij het uitstappen van de veerpont die de bezoekers de Rijn over vaart naar de oude steenfabriek. Bij aankomst wacht een comité van vrolijke soldaten je op. Bij de fabriekshal klinkt muziek en gelach. Oude legeruniformen en nostalgische muziek omarmen je.

postmortem1

De ruime kille hal waarin de voorstelling speelt maakt de belevenis en het onderwerp van het stuk nóg intenser. Met marcherende soldaten, audiofragmenten, soldaten die het decor omsingelen en zich verzamelen in een loopgraaf, kan de bezoeker niet anders dan zijn ogen uitkijken.

Het is de Eerste Wereldoorlog. Jonge kameraden strijden voor god, vaderland en idealen. Al snel wordt duidelijk dat iedere soldaat zijn eigen opvattingen heeft over de oorlog. De gesprekken in de loopgraaf geven de broederschap weer van deze jonge mensen aan het front. Het gesprek tussen de kameraden Perry Lohman (gespeeld door Linda Zijl) en hoofdpersoon John Cavan (gespeeld door Roy Baltus)  zet gelijk de toon voor dit oorlogsdrama. Waar John droomt over een betere wereld na de oorlog laat Perry duidelijk doorschemeren geen vertrouwen in de mensheid te hebben. Net wanneer je als publiek empathie krijgt met de verschillende mannen volgt er onverwachts een wrede aanval…

postmortem2

John Cavan sneuvelt op het slagveld en keert dertien jaar later als geest terug om de mensen die belangrijk voor hem waren op te zoeken. Hij bevindt zich in de tijd tussen leven en dood, tussen het graf en de sterren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van prachtige creatieve decorwisselingen die veelal plaats vinden op een origineel stuk treinspoor dat met behulp van het Spoorwegmuseum in ere hersteld is.

Het is mooi om te zien dat er in het stuk gebruik wordt gemaakt van een smartphone. Dit geeft de tijdloosheid van oorlog treffend weer. Steeds weer worden nieuwe generaties klaargestoomd om nieuwe oorlogen te voeren in landen die zij voorheen slechts van naam kenden. Maar wat is een oorlog waard? John vraagt zich af waarom hij gestorven is. De paar momenten van heldhaftige schoonheid wegen niet op tegen de weerzinwekkende eindeloosheid van pijn. Hij wil weten of ze door zoveel te verliezen überhaupt iets hebben gewonnen.

Post Mortem is een bijzonder creatieve en veelzijdige voorstelling op een prachtige locatie. Het is een veelzijdig stuk met theater, zang en muziek waarin broederschap, liefde, angst, humor en geweld elkaar afwisselen. Desondanks het zware thema bevat het stuk veel humor; een van de meest menselijke copingmechanismen om met allerhande moeilijke situaties om te kunnen gaan.

De cast bestaat uit 25 Arnhemse acteurs waaronder studenten van de ArtEZ Toneelschool. De regie is in handen van Joeri Vos die al eerder opviel door zijn toneelbewerkingen van ‘Orlando’ en ‘Hamlet’, die beide zeer lovend door pers en publiek werden ontvangen. In oktober komt zijn bewerking van ‘Het Proces’ van Kafka uit. In samenwerking met Toneelgroep Oostpool verloten we kaarten voor Het Proces. Klik hier om naar de winactie te gaan.

Post Mortem is nog te bezoeken op 28 en 29 september. Tijdens deze voorstellingen kun je deelnemen aan een gevarieerd festivalprogramma rondom de thematiek van de voorstelling. Dit festival vindt plaats rond de oude Steenfabriek in Meijnerswijk, waar Post Mortem speelt. Tickets zijn hier te bestellen.

Door: Annemieke Kemena en Linda Augustijn

Foto’s: Sanne Peper