Recensie: The Maze Runner

Geplaatst op 20 oktober 2014 Door In Recensies, Uitgaan

Auteur James Dashner schreef zijn debuutboek The Maze Runner in amper vier maanden en brak hiermee door als jeugdauteur. The Maze Runner is het eerste deel van een trilogie. Zowel de boeken van de trilogie als de verfilming passen goed in het rijtje van populaire Sci-Fi films als The Hunger Games en Divergent. De verhaallijnen van de hiervoor genoemde films vertonen ook veel gelijkenissen met de verhaallijn van The Maze Runner. Het draait allemaal om Thomas, die in de openingsscène wakker wordt op een grasveld omringd door een levensgroot doolhof. Hij herinnert zich niet meer wie hij is en wat er gebeurd is voordat hij ontwaakte (later komt zijn naam weer boven). Niemand weet precies hoe het doolhof eruitziet, behalve een groep uitgekozen jongens, de Maze Runners. Zij rennen dagelijks in het doolhof met als taken het in kaart brengen van het labyrint en een uitgang zoeken. Ze moeten echter zorgen dat ze voor zonsondergang terug zijn, want niemand heeft ooit een nacht in het doolhof overleefd. Thomas wil niets liever dan ontsnappen uit het doolhof en is dan ook vastbesloten om ook een Maze Runner te worden.

mazerunner

De regisseur Wes Ball is er zeker in geslaagd om een spannende verfilming te maken van het gelijknamige boek. Als kijker blijf je veelal op het puntje van je stoel zittten. Een punt van kritiek is toch het feit dat Ball de karakteruitwerking een beetje links laat liggen. De regisseur teert iets teveel op het feit dat Thomas zijn ware identiteit zelf niet kent. Bovendien waren sommige dingen erg voorspelbaar: een jongen komt als nieuweling terecht in een onbekende wereld en blijkt de held te zijn. Het eindshot was zowel afsluitend als inleidend. Er wordt hierbij een mooie aankondiging gemaakt voor het tweede deel van de trilogie: The Scorch Trials, dat vanaf 24-9-2015 in de Nederlandse bioscopen te zien is.

The Maze Runner is in Arnhem te zien bij Pathé Rembrandt Arnhem en JT Arnhem.

Recensie: Lucca de Ruiter

Tags : , , ,