Recensie: theatervoorstelling ‘Leef!’ – Theater AanZ

Geplaatst op 29 mei 2019 Door In Recensies, Uitgaan

Jezelf kunnen zijn, dat is voor lang niet iedereen mogelijk. De theatervoorstelling LEEF! van Theater AanZ vertelt de waargebeurde verhalen van drie jongeren die strijden en worstelen voor de vrijheid van hun eigen geluk en identiteit. Verschillende relevante en actuele onderwerpen waar jongeren bijna dagelijks mee te maken krijgen, vormen de leidraad van deze indrukwekkende ‘in your face’ voorstelling. Deze voorstelling is het vervolg op ‘ Geen Gezicht’, die de afgelopen jaren 325 keer is gespeeld door het hele land.

Normaal gesproken wordt de voorstelling op grotendeels op scholen opgevoerd, maar op 16 mei vormde de grote concertzaal van Willemeen het decor. Het publiek kreeg eerst het verzoek om de stoelen in een vierkant te plaatsen, met openingen aan de zijkanten. De spelers lopen namelijk kriskras tussen de bezoekers door, en het midden van het vierkant vormde het ‘hoofdpodium’.

De thema’s die werden behandeld waren enorm actueel. Een van de verhalen draaide om een Marokkaans meisje dat ontdekt dat ze lesbisch is. Ze wordt smoorverliefd op een ander meid, maar vanwege haar culturele achtergrond kan ze dit absoluut niet met haar ouders bespreken. Die zouden een lesbische dochter namelijk niet accepteren. Of toch wel? Ze heeft een enorm goede band met haar moeder, zou dat een ingang kunnen bieden voor een gesprek? Het verhaal eindigt op een impactvolle en emotionele wijze.

De andere twee verhalen waren even aansprekend en draaiden om soortgelijke onderwerpen. Dat zo’n voorstelling aardig wat teweeg kan brengen, blijkt ook uit de verhalen die de acteurs na afloop met het publiek delen. Tijdens diverse opvoeringen zijn er bezoekers uit de kast gekomen, of kort daarna. Maar negatieve reacties op de voorstellingen hebben ze ook al vaker gehad, tijdens sommige opvoeringen werd er door sommige bezoekers zelfs met afschuw gereageerd.

‘LEEF!” is een interessante en bovenal indrukwekkende voorstelling, die precies doet wat ‘ie moet doen: weinig besproken zaken uit de taboesfeer halen, deze pal voor de neus van jongeren opdienen en de tongen losmaken!

Tags : , , , ,