Recensie: The Idol

Geplaatst op 5 juli 2016 Door In Recensies, Uitgaan

De film ‘The Idol’ is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Mohammad Assaf. Hij won in 2013 de Arabische versie van Idols. De film werd in 2015 vertoond tijdens het Toronto International Film Festival. De regisseur is de Palestijns-Nederlandse Hany Abu-Assad.

theidol movie

Het verhaal van ‘The Idol’ gaat over de jonge Mohammad Assaf die opgroeit in de Gazastrook. Hij heeft een gouden stem en wil graag samen met twee vrienden en zijn zusje Nour met hun band de wereld veroveren. Ze proberen op allerlei manieren geld te verdienen om instrumenten te kunnen kopen. Zo spelen ze op bruiloften om bekender te worden. Het zusje van Mohammad weet hem te motiveren om in zichzelf te blijven geloven zodat hij ooit de wereld zal veroveren met zijn muziek.

Het leven in het verwoeste en bezette Palestina is moeilijk en de film geeft hier een goede indruk van. ‘The Idol’ bestaat uit twee delen: een deel over het leven van de jonge Mohammad en een gedeelte over zijn leven als volwassene.

Mohammad is taxichauffeur geworden maar hij blijft toch dromen van een leven als zanger. Ondanks alle moeilijkheden weet hij de Gazastrook te ontvluchten zodat hij mee kan doen aan de Arabische versie van Idols in Egypte. Daar aangekomen blijkt hij te laat te zijn, want alle kaarten voor de audities zijn al vergeven. Als hij echter gaat zingen in de lobby van het hotel waar de audities plaatsvinden blijken er toch weer mogelijkheden voor hem te zijn om mee te doen met de audities.

The Idol is zeker de moeite waard om te gaan bekijken. Vooral het eerste deel van de film over het leven in Palestina is erg boeiend. Het tweede deel van de film bevat ook beelden van de echte Mohammad Assaf. Het is mooi om te zien hoe de zang van Mohammad de mensen in de Gazastrook weer hoop geeft. Ook de rest van de wereld staat door zijn deelname weer stil bij de moeilijke situatie waarin de mensen in de Gazastrook leven.

Door: Amber Welker
Gezien op 2 juli bij Stadsbioscoop Rembrandt