Filmrecensie: Ferry (Netflix, 2021)

Geplaatst op 10 augustus 2021 Door In Films & series, Recensies, Uitgaan

Na de hitserie Undercover was er bij het grote publiek veel vraag naar de interessante karakters Ferry en Danielle. Gelukkig voor de fans is er onlangs de film ‘Ferry’ uitgekomen. De film geeft een inkijkje in het criminele verleden van Ferry en hoe hij terechtkomt bij camping Zonnedauw en zijn vrouw Danielle.

‘Ferry’ is een goede introductie voor mensen die de serie willen gaan kijken en geeft een goed beeld van de keuzes die Ferry heeft gemaakt en hebben geleid tot het ontstaan van zijn drugsimperium. Het Brabantse gevloek, de leuke scenes tussen de tortelduifjes en de nodige actie maken het tot een vermakelijke Nederlandse film.

Let op: de volgende tekst bevat spoilers over de film Ferry!

De film begint op een plek die de meeste fans van de serie niet direct zouden verwachten, namelijk Amsterdam. Het wordt gelijk duidelijk dat Ferry zijn eerste stappen in het criminele circuit maakt als loopjongen van de Amsterdamse gangster Ralph Brink. Brink is een grote persoonlijkheid in de Amsterdamse onderwereld en na een aanslag op zijn zoon geeft hij Ferry de opdracht om uit te zoeken wie daarvoor verantwoordelijk is. De opdracht dwingt Ferry om terug te gaan naar zijn thuishaven Brabant, waar hij naar wat onderzoek uitkomt bij camping Zonnedauw.

Waar dit soort films zich vaak focussen op hoe iemand op het criminele pad belandt, wordt Ferry bijna gelijk geportretteerd as een succesvolle crimineel. De focus ligt hierbij vooral op de confrontatie met het verleden van Ferry, waarbij zijn zieke zus en haar criminele ex-man ook een rol spelen.

Al vrij snel komt Ferry in een nieuwe onverwachte relatie terecht. Een nieuw spoor leidt Ferry naar de camping Zonnedauw waar hij Danielle ontmoet. Danielle maakt de camper schoon van Lars, de persoon waar Ferry naar op zoek is. Om meer te weten te komen vraagt hij informatie op bij Danielle, die al vrij snel de dikke criminele huid van Ferry weet te doorbreken. Het verhaal van de film draait grotendeels om de relatie tussen Ferry en Danielle, met als hoogtepunt  hun xtc trip op een kermis. Deze en de daaropvolgende scenes schetsen een aardig beeld over de zachtere kant van Ferry en geven de verhaallijn net wat meer diepgang. Later blijkt dat Danielle de zus is van Lars – de laatste persoon waar Ferry nog achteraan zit. Persoonlijk zag ik deze plottwist al vrij snel aankomen, maar gelukkig zat de twist wel precies op het goede moment van de film.

Over het algemeen is Ferry een leuke film om thuis op de bank te kijken. Er zitten aardig wat actiescènes in, maar de focus ligt meer op de relatie tussen Danielle en Ferry. Verwacht dus niet het actieniveau van Undercover. Kortom: Ferry geeft een vermakelijk inkijkje in het Nederlandse criminele circuit waarbij de Brabantse dialectuitspraken en scheldwoorden je om de oren vliegen. Daarnaast laat de film je Ferry niet zozeer als slechterik zien, want ondanks zijn slechte daden blijft hij een erg sympathiek karakter.

> Ferry is hier te bekijken op Netflix

Regie: Cecilia Verheyden | Schrijvers: Nico Molenaar & Bart Uytdenhouwen | 106 min | Misdaadthriller | Acteurs: Frank Lammers, Elise Schaap, Huub Stapel, Raymond Thiry, Monic Hendrickx, Maarten Heijmans, Tim Linde, Yannick van de Velde, Juliette van Ardenne

Door: Laudonne Roos

Tags : , , , , , , , , , , , , , , , , ,