The House: drie spannende en ongemakkelijke verhalen over hetzelfde huis [filmrecensie]

Geplaatst op 2 januari 2024 Door In Films & series, Recensies, Uitgaan

The House is een zogenaamde stop-motionfilm die bestaat uit een drietal griezelige verhalen die om hetzelfde huis draaien. Het script werd geschreven door schrijver Enda Walsh en vervolgens hebben drie verschillende regisseurs er hun eigen draai aan gegeven. Het is absoluut geen standaard horrorfilm, maar wel eentje die je een ongemakkelijk gevoel geeft en op sommige momenten zelfs kippenvel bezorgt. En dat verwacht je natuurlijk niet meteen van een film die er in de eerste oogopslag behoorlijk schattig uitziet!

Verhaal 1 – And heard within, a lie is spun

Geregisseerd door: Emma de Swaef en Marc James Roels

Dit verhaal gaat over een arm vierkoppig gezin dat in een klein huisje woont. Vader Raymond ontmoet een mysterieuze architect genaamd Mr. Van Schoonbeek die een groot huis aan het gezin wil geven. Daar hoeft het gezin verder niets voor de doen, behalve in het huis gaan wonen. Als ze eenmaal verhuisd zijn merkt oudste dochter Mabel dat het huis elke dag herbouwd wordt door mannen die volledig stil zijn en dat er ook iets aan de hand is met Mr. Thomas, een hulpje van de architect. Ook merkt ze dat haar ouders met de dag veranderen…

Dit verhaal vind ik de griezeligste van de drie. Je ziet hoe de ouders samen met het huis langzaam veranderen en welke invloed dit op de kinderen heeft. De sfeer en de spanningsopbouw zijn erg goed en dit half uur durende verhaal vliegt voorbij!

Verhaal 2 – Then lost is truth that can’t be won

Geregisseerd door: Niki Lindroth von Bahr

In het tweede verhaal zijn de personages geen mensen maar ratten.  Het gaat over een rat die het huis aan het renoveren is en daarvoor een grote lening bij een bank heeft afgesloten. Tijdens het opknappen merkt hij dat het huis geïnfecteerd is met insecten, die hij op hardnekkig wijze probeert te verwijderen. Door alle stress en problemen wordt de rat een beetje gestoord. Op de open dag van het huis zijn niet veel ratten enthousiast over het huis, behalve een oud koppeltje. Zij zijn zo geïnteresseerd in het huis dat ze niet meer weggaan en op de zenuwen van de verkoper gaan werken.

Dit tweede verhaal is meer ongemakkelijk dan griezelig. De soundtrack past perfect bij de beelden en geeft een verdiepende laag aan een verhaal over stress, insecten en ongemakkelijke personages waar je rillingen van krijgt.

Verhaal 3 – Listen again and seek the sun

Geregisseerd door: Paloma Baeza

Dit verhaal drijft verder weg van de andere twee verhalen, het is namelijk niet zozeer griezelig of ongemakkelijk, maar draait natuurlijk wel om hetzelfde huis. Een lapjeskat, Rosa, is de eigenaar van het huis dat ze verhuurt aan meerdere bewoners. Ze wil het huis erg graag opknappen, maar door een flinke overstroming zijn bijna al haar bewoners ondertussen vertrokken, op twee bewoners na:  de verlegen zwarte kat Elias en de hippie Jen. Deze laatste bewoners wringen zich in allerlei bochten om de huur maar niet te hoeven betalen. Rosa is zo gehecht aan het huis geraakt dat ze niet ziet dat het water elke dag stijgt en dat haar huisgenoten door het wassende water zo snel mogelijk weg willen. Wanneer Cosmos, een vriend van Jen, op bezoek komt, wordt de hele situatie voor Rosa nog lastiger. Toch weet ze zichzelf en het huis aan het einde van het verhaal op miraculeuze wijze te redden.

Het laatste verhaal is een mooie afsluiter van The House. Waar de eerste twee verhalen echt griezelig en ongemakkelijker waren, neemt het derde verhaal op een gegeven moment een compleet onverwachte en hele leuke wending.

De prachtige uitgevoerde stop motion beelden en de perfect aansluitende soundtrack maken van The House een indrukwekkende en leuke film die nergens saai wordt. Kortom: een aanrader als je op zoek bent naar een duistere en eigenzinnige stop motion comedy.

▶️? Bekijk ‘The House’ op Netflix

Tags : , , , , , ,