Gamereview: Stardew Valley, een verslavende en bijzondere ‘farming simulator’

Geplaatst op 21 januari 2023 Door In Artikelen, Gaming, Lifestyle

Werk is saai. Je zit elke dag aan hetzelfde bureau met dezelfde mensen om je heen en je doet steeds hetzelfde werk. Dan kijk je in de lade van je bureau en daar ligt een brief van je overleden grootvader. Je leest de brief en denkt bij jezelf: ‘Het is tijd om te verhuizen!’

Stardew Valley is allesbehalve een dertien in een dozijn farming simulator. Integendeel, het is een enorm uitgebreid spel waarin je veel meer kunt doen dan alleen een boerderijtje runnen. En het is bovenal een enorm verslavend spel, waar je hoogstwaarschijnlijk heel wat uurtjes zoet mee bent. Er zijn namelijk enorm veel verschillende manieren om geld te verdienen buiten het boerderijleven om, bijvoorbeeld door te vissen of in een mijn te werken. Maar het draait natuurlijk niet alleen om centen verdienen, want Stardew Valley lééft! In het dorpje Pelican Town waar het spel zich afspeelt, kun je vrienden worden met 33 verschillende karakters, en zelf serieuze relaties aangaan met een aantal van deze  inwoners.

Ieder karakter heeft een compleet eigen personaliteit en de daarbij behorende problemen, wat het spel de nodige diepgang geeft. Want ja, een serieuze relatie onderhouden kost nu eenmaal ook tijd en moeite. Met elkaar praten, elkaar in de watten leggen met cadeautjes: het hoort er allemaal bij. Om je alvast een kleine voorsprong op sociaal vlak te geven, kun je hieronder kennis maken met de verschillende karakters waarmee je een echte relatie aan kunt gaan, en dus mee in het huwelijksbootje kunt stappen!

Alex houdt enorm veel van sporten. In het begin komt hij over als een stereotype ‘domme sporter’, een beetje macho en arrogant. Hij doet zijn best om aardig te zijn, maar wordt hierbij erg beïnvloed door zijn verleden. Zijn verleden is namelijk erg interessant en een goede reden om hem beter te leren kennen; waarom woont hij bij zijn grootouders?

Elliott woont op het strand en is een schrijver van beroep. Hij is erg artistiek en wil dat ook graag duidelijk maken aan iedereen, omdat hij onzeker is en weinig zelfvertrouwen heeft. Zijn interesses liggen meer aan de intellectuele kant en hij is vanzelfsprekend een echte boekenwurm.

Harvey is de dokter van Pelican Town. Persoonlijk vind ik het nogal raar om een relatie met hem te beginnen, in het echte leven is dit ook hartstikke illegaal! Hij is wel erg aardig, dus ieder zijn eigen smaak.

Sam is erg energiek. Hij speelt in een band samen met Sebastian en Abigail, oefent met zijn skateboard en wordt ingemaakt bij een potje pool. Sam’s vader is een soldaat en het eerste jaar van het spel afwezig. Dat is goed te merken aan het gedrag van Sam, want hij neemt de vaderrol in die tijd op zich. Hij behandelt iedereen met respect en hij zorgt goed voor zijn familie. Kortom, Sam is erg loyaal en zou een goed persoon zijn om een relatie mee te beginnen.

Sebastian houdt van gamen, stripboeken en sciencefiction. Hij woont in de kelder van zijn ouders en kleedt zich als een goth. Hij is jaloers op zijn zus Maru, die veel meer aandacht krijgt, waardoor Sebastian niet echt veel zelfvertrouwen heeft. Verder speelt in de band met zijn vrienden Sam en Abigail. Een minpunt aan Sebastian is dat hij helaas rookt.

Shane is erg onbeleefd en soms zelfs gemeen als je hem nog niet goed kent. Hij is een depressieve alcoholist, maar van binnen een heel lief persoon. Hij is de peetvader van Jas en geeft enorm veel om haar. Shane geeft zichzelf de schuld van de dood van haar ouders. Desondanks zijn nogal heftige verleden, is Shane het zeker waard om vrienden mee te worden. Bovendien houdt hij heel erg veel van kippen, wat hem tot een goede dierverzorger op de boerderij maakt.

Abigail is een avontuurlijk meisje dat graag videogames speelt, maar ook graag in de lokale mijn ronddwaalt. Haar ouders begrijpen haar niet en Abigail wil graag onafhankelijk van ze zijn. Ze speelt ook in de band met haar vrienden Sam en Sebastian. Soms zie je haar fluit spelen in de bergen. Naast videogames, de mijn en haar fluit, is ze ook geïnteresseerd in occulte zaken.

Emily is altijd druk bezig met haar emoties en gedachten. Ze woont samen met haar zusje Haley, omdat haar ouders op reis zijn. Verder werkt ze iedere avond in de saloon. Ze heeft veel talent in het maken van kleding, en kledingontwerper worden is haar droombaan. Emily komt altijd heel positief over, alsof ze een perfect leven heeft. Maar is dat wel het geval?

Haley is het zusje van Emily. Ze houdt van fotografie en geeft veel om haar uiterlijk. Ze is behoorlijk verwend en erg onbeleefd naar vreemdelingen toe. Ze komt over als een typisch ‘populair meisje’ op school, maar is langzaam volwassen aan het worden.

Leah is erg artistiek; ze maakt standbeelden van hout. Ook houdt ze heel veel van de natuur en woont ze in een houten hutje. Als je haar leert kennen kom je erachter dat ze op zoek is naar haar ‘ware zelf’. Ze had een slechte relatie in het verleden, wat haar nog steeds problemen oplevert.

Maru is erg intelligent. Haar interesses zijn bijzonder; ze bouwt vaak apparaten in haar kamer of kijkt met haar telescoop naar de sterren. Naast haar hobby’s heeft ze een baantje bij de kliniek van Harvey, waar ze onder andere medicijnen verkoopt.

Penny houdt veel van kinderen en geeft ze ook les. Ze is vaak al lezend in de bibliotheek te vinden of onder een boom in het gras, of ze hangt op het strand met de kinderen.

Het grote succes van Stardew Valley

Op het eerste oog ziet Stardew Valley er misschien een beetje simpeltjes uit, maar schijn bedriegt. Vooral bijzonder is dat het spel door één persoon is ontwikkeld, Eric Barone, a.k.a. ConcernedApe. Hij liet zich bij het ontwikkelen van Stardew Valley sterk inspireren door Harvest Moon, eveneens een ‘farming roleplayer’ spellenreeks. Eric heeft meer dan vier jaar aan Stardew Valley gewerkt en is naast het programmeerwerk ook verantwoordelijk voor de soundtrack en de pixelart graphics. Hij oogstte enorm veel succes met het spel, dat in de eerste twee maanden na de release al een van de bestverkopende spellen op het gameplatform Steam was.

Maar wat maakt Stardew Valley zo’n bijzonder goed en tegelijkertijd verslavend spel? Ten eerste de verschillende karakters, die stuk voor stuk een interessant en best diepgaand eigen verhaal hebben. Je wilt hun verhalen hierdoor echt ontdekken, wat het spel ook een goede replay waarde geeft. Ten tweede is de vrijheid die je als speler hebt enorm groot. Er zijn zelf verschillende ‘werelden’, die compleet gericht zijn op specialisatie. Zo is er bijvoorbeeld een wereld waarin het land is opgedeeld in eilanden, wat het enorm geschikt maakt om je te specialiseren in de visserij. Houd je van meer spanning? Dan is er ook een wereld waarin monsters ’s nachts je boerderij komen bezoeken…

De hoeveelheid items die je kan kopen is enorm groot, waardoor de motivatie om geld te blijven verdienen ook groot is. Je geld verdienen kan ook nog eens op veel verschillende manieren, waardoor de verveling niet snel zal toeslaan. Verder draait het spel natuurlijk om het vergroten van je skills. Wanneer je bijvoorbeeld flink wat items op de grond vindt en oppakt, krijg je punten voor je ‘foraging’ skills. Ben je een vechtersbaas en sla je flink wat monsters de kop in?  Dan stijgt je combat skill vanzelfsprekend.

Wanneer je een nieuw skill level bereikt, ontvang je nieuwe ‘recipes’, waarmee je weer nieuwe items kunt maken. Bij het bereiken van level 5 en 10 krijg je de keuze tussen twee extra speciale skills, die sterk van invloed zijn op je speelstijl en het verdere spelverloop. Ben je bijvoorbeeld een echte farmer en bereik je level 5 van deze skill? Dan mag je kiezen tussen twee upgrades: eentje die je dierlijke producten meer waard maakt, of eentje waardoor je je gewassen voor een wat hogere prijs kunt verkopen. Word je een vleesboer of juist een groenteboer? De keuze is geheel aan jou!

Heb je de standaard spelmodus helemaal doorgespeeld? Dan wacht er ook nog eens een multiplayer modus op je, waarbij je met meerdere spelers samen in één wereld kunt spelen. Ook zijn er tal van (onofficiële) Stardew Valley mods uitgebracht, waarmee je echt allerlei onderdelen van het spel kunt aanpassen. Er is zelf een Battle Royale mod, waardoor je met vrienden kan vechten tot er één overwinnaar overblijft.

Kortom, Stardew Valley is een echt zo’n spel dat iedere gamer eigenlijk een keertje gespeeld moet hebben. Wedden dat je al snel ongemerkt tientallen tot wel honderden uren in het spel gaat steken? Ik wel in ieder geval! Oja, Stardew Valley is ook beschikbaar voor Android en iOS, dus je nieuwe verslaving heb je hierdoor altijd op zak…

Beoordeling Stardew Valley: 90/100

Stardew Valley op Steam
Stardew Valley op Nintendo Switch
Stardew Valley voor Xbox One
Stardew Valley op PS4/Vita

Nieuwe game op komst van de maker van Stardew Valley: Haunted Chocolatier

Achter de schermen is Eric Barone (ConcernedApe) druk bezig met zijn volgende game, genaamd Haunted Chocolatier, waarbij je in een chocoladewinkel gaat runnen in een spookdorp. De gameplay van deze nieuwe titel zal volgens hem anders uitpakken dan die van Stardew Valley, want er komt wat meer nadruk te liggen op de actie/RPG elementen, maar uiteraard vormt het bemachtigen van ingrediënten ook een essentieel onderdeel van het spel. Neem vooral een kijkje op de website van Haunted Chocolatier om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen!

Door: MeiMei Schaper

Tags : , , , , , , , , , , , , , , , , ,