Interview DJ Poeleck

Geplaatst op 24 oktober 2016 Door In Talent uit Arnhem, Talenten

De 40-jarige muzikale duizendpoot DJ Poeleck draait letterlijk en figuurlijk al heel wat jaren mee. De in Krefeld geboren Michael Cranen, oftewel DJ Poeleck, begon zijn muzikale carrière als breakdancer tijdens de opkomst van de hiphop cultuur in de jaren ’80 en is sindsdien altijd met muziek bezig geweest. Zijn muzikale achtergrond is even breed als zijn muziek- en draaikennis. Hij deelt het podium geregeld met bekende artiesten zoals DJ Jean, Michel de Hey en Jack Sparrow en vele anderen, maar staat net zo graag met aankomend talent op de bühne. In Arnhem is hij vaak achter de decks te vinden bij de Willemeen en club Platinum en organiseert hij Bassmend, een terugkerend drum ’n bass en dubstep event.

poeleck1

Foto: Fotosquid

Wanneer ben je begonnen met draaien en welke ontwikkelingen heb je als artiest meegemaakt?
“Mijn eerste herinnering die iets met draaien en muziek te maken heeft gaat terug naar mijn jeugd. Toen ik een jaartje of 9 was draaide ik op een schoolkamp. Echt draaien kon je het niet noemen, maar ik vond het toen al geweldig om bezig te zijn met muziek. Thuis luisterden we ook veel muziek.  Elvis, Doe Maar, Michael Jackson, al die classics uit het  sjaaltjes, zweetbandjes en buttons-tijdperk. Daar begon het allemaal mee.”

Fast forward naar de jaren 80; de opkomst van b-boying,  breakdance, electro en het ontstaan van de hip-hop.

B-boying
“Ik werd gegrepen door het b-boying.  Al die elementen die in deze cultuur gecombineerd werden vormden echt iets magisch. Zo rond 1983 was ik veel bezig met breakdance en alles wat daarbij kwam kijken. Met spuitbussen taggen om jezelf en  je eigen crew in de stad te promoten, al die dingen. Het was toen echt  totaal nieuw in Nederland. Omdat ik er samen met vrienden en bekenden veel mee bezig was werden wij echt een soort pioniers. We rommelden niet wat aan, wat we deden was echt breakdance op hoog niveau. Ik deed breakdanceshows in de straten van Venray met mijn homies. Zo’n onmiskenbaar grote ghettoblaster erbij, stukken karton of zeil op de vloer en gaan! Dat was echt een tijd van veel sensatie en samen buiten hangen. Al die tijd was ik ook nog veel met muziek bezig, nieuwe platen checken in de platenzaak en vanaf 1986 ook draaien in jeugdsoos OJC Dingus in Venray. Daar repeteerden we trouwens ook met de hiphop formatie Legal Dope.  Ik weet nog precies wat de eerste platen waren die ik kocht:  Run DCM – Tricky, Beat Street en Electro 1.

Rond 1986 kreeg hiphop echt voet aan de grond in Nederland. In die jaren was ik actief als breakdancer  bij de nieuwe hiphop formatie Legal Dope uit Venray. We waren als collectief echt vernieuwend bezig en dat bleef niet onopgemerkt. We werkten samen met andere pioniers zoals Extince, Dope Posse, Traumatic, Rhyme Animals, 24K, Urban Dance Squad en vele andere crews en artiesten.”

House
“Zo rond 1987 was house echt upcoming. Het was voor mij persoonlijk echt een logische volgende muzikale stap. House had en heeft zo’n enorme energie en aantrekkingskracht. Door mijn internationale ervaringen en contacten als breakdancer duurde het niet lang voordat ik op allerlei plekken kon draaien. Ik heb jarenlang enorm veel gereisd en mijn liefde voor muziek met duizenden mensen kunnen delen.

Toen zo rond 1996 de drum ’n bass opkwam werd ik weer opnieuw verliefd op een muziekstroming. Drum ’n bass heeft voor mij ongeveer dezelfde energie als house.  Midden jaren 90 haalde ik het grootste gedeelte van mijn drum ´n bass platen uit Engeland. Een vriend kende een vrachtwagenchauffeur die naar Engeland reed en de bestelde platen meenam, dozen vol. Ook hing ik toen veel rond in de platenzaken. In de beginperiode was drum ’n bass net zo lekker rauw als de eerdere house. Het was onontgonnen terrein. Ik ben nog steeds gek op de oudere neuro- en junglesound. Die beginjaren waren geweldig, maar naar mijn gevoel zakte de drum ’n bass scene daarna een beetje in qua sound, alhoewel er voor mij ook nog wel pieken waren tussen ’97 en ’99.  Toen ik het Nederlandse Noisia voor het eerst hoorde kreeg ik echt een dikke flashback naar de begindagen. De rauwheid, de vibe, alles klopte.”

Hoe zou je jezelf omschrijven als DJ en hoe kijk je tegen de hedendaagse dancewereld aan?
“A musical centipede, een muzikale duizendpoot, haha. Ik heb de opkomst van bijna alle elektronische muziekgenres meegemaakt vanaf de roots. Ik kan mezelf wel een beetje omschrijven als een DJ Mozart. Mozart liet zich ook voor een groot deel inspireren door stukken van eerdere componisten en bouwde hierop voort zonder zijn eigen ideeën over muziek uit het oog te verliezen. Zoiets doe ik ook. Mijn voorkeur gaat uit naar vinyl maar tegenwoordig draai ik ook wel met cd’s en digitale bestanden. Ik heb thuis zoveel originele platen liggen, duizenden.  Zoveel oudere tracks zijn tot op de dag van vandaag nog vers en relevant. Die draai ik gewoon in een mix met nieuwere nummers. En niet omdat het kan, maar omdat het klinkt.

Ik heb altijd geprobeerd om alles zelf te doen, van draaien tot het organiseren van feesten. Ik zou mezelf ook wel omschrijven als oldschool, muzikaal gezien blijf ik graag bij de kern van het product. Mixen doe ik echt op gevoel. Voor mij zijn er twee soorten van muzikaal  gevoel: een buikgevoel en een hoofdgevoel. Het hoofdgevoel is die euforische stemming die je van muziek kan krijgen. Het buikgevoel is simpelweg de bass voor mij. Mixen is voor mij die twee soorten gevoel op één lijn krijgen.

De muziekwereld is altijd een woelige wereld geweest. Toch vind ik dat het tegenwoordig  een vrij individualistisch wereldje is geworden waarin iedereen zich wil onderscheiden. Ik snap die onderscheidingsdrang niet. Het lijkt zowat meer om de persoon te gaan dan om wat diegene op muzikaal vlak doet. Ik vertelde eerder dat ik vroeger met een hiphopformatie vrij vernieuwend bezig was in Nederland. Zoiets deden we echt collectief. Niks geen ego maar samen nieuwe dingen ontdekken en actief de samenwerking opzoeken. Dat mis ik tegenwoordig vaak.”

Je hebt al op enorm veel plekken gedraaid. Waar zou je nog weleens willen draaien?
“Pff, lastige vraag. Sowieso eens bij Fabrik in London en op het Outlook Festival in Kroatië. En wat dichter bij huis op de BREEK drum ’n bass feesten in de Effenaar in Eindhoven, Deep Cutz in Waalhalla, Forms in Arnhem en Subway in Rotterdam. Zij weten altijd wel een vette line-up neer te zetten. Ik sta voor heel veel open. Ik wil overal op aarde wel draaien. Gewoon weer lekker veel reizen en draaien op festivals combineren met draaien in clubs.

Met wie zou je nog weleens een organisatorische of muzikale samenwerking aan willen gaan?
“Op organisatorisch vlak lijkt het mij tof om eens met Deep Cutz samen te werken. Hun weten al een best lange tijd enorm goede feesten te organiseren waar ik een goed gevoel bij heb. Qua muziek zou je mij altijd wakker mogen bellen voor een samenwerking met Andy C, Noisia, Teebee, Dom & Roland, Mindcsape, Technical Itch, Calyx, Audio en Black Sun Empire.”

Geld doet er even niet toe. Welke artiest(en) zou je als eerste boeken op je eigen feest?
“Teebee en Calyx, zonder twijfel.”

Je huis staat in de fik en je hebt de kans om 3 platen te redden. Welke red je uit de vlammenzee?
“Oh shit, dat zou echt een nachtmerrie zijn! Sowieso Beatstreet, Electro Vol 1, LTJ Bukem – Earth Volume One en Boogie Down Productions – Criminal Minded.”

Je bent zelf organisator van de Bassmend feesten in Arnhem en Venray. Kun je hier wat meer over vertellen?
“Bassmend richt zich echt op drum ’n bass en dubstep. Ik zie veel feestconcepten die te vol zijn, snap je? Allerlei bass-georiënteerde muziek door elkaar. Ik kies zelf liever voor één ding en werk dat goed uit. Eén van de doelen van Bassmend is om de kwaliteit die de genres drum ’n bass en dubstep te bieden hebben te laten horen en te behouden. Arnhem is echt een drum ’n bass stad. Kijk naar organisaties als Forms die al jarenlang dikke feesten weten neer te zetten. Bassmend wil een bijdrage leveren om drum ’n bass levend te houden.

Natuurlijk willen we jong nieuwe talent de kans geven om te draaien. Ik mag dat al wat ouder zijn maar als ik feesten organiseer wil ik jong talent altijd de kans geven om te draaien en zichzelf te laten zien. Zij hebben de toekomst. Dat kunnen mensen in de toekomst ook verwachten van Bassmend.  We zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Ik zou het ook mooi vinden als we ook nog eens kunnen samenwerken met andere organisaties.”

poeleck2

Foto: Sven Dullaert

Welke jong talent uit Arnhem en omgeving moeten liefhebbers van drum ’n bass en dubstep in de gaten houden?
Poison Yvy, Thirteen en Leonux.”

Tot slot, heb je nog tips voor mensen die ook willen beginnen met draaien of beginnend DJ zijn?
“Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Wanneer je echt nog weinig ervaring hebt dan kan ik aanraden om met twee dezelfde platen te draaien, dezelfde track dus. En dan goed luisteren en  beatmatchen tot je die track bijna kan dromen. Zo ben ik ook begonnen. Het is belangrijk dat je goed kan luisteren. Niet alleen naar de maat, je moet ook de sfeer kunnen horen.  Wanneer je aan het mixen bent en je dat kippenvelmomentje krijgt dan weet je dat je op de goede weg zit.

Wanneer je draait met cd’s is het denk ik toch een goed idee om eens met vinyl te draaien, al is het alleen maar om het eens te proberen. Ik vind dat je het hele gevoel en idee achter vinyl gewoon eens meegemaakt moet hebben. Daarnaast is het belangrijk om af en toe gewoon lekker op je bek te gaan. Daar leer je van. Als DJ zijnde moet je nooit kijken waar het gras groener is. Dat kan je alleen maar aan het twijfelen brengen. Geloof in jezelf en je passie voor muziek, dat is het allerbelangrijkste.”

Tags : , , ,