Booi Kluiving weet de essentie van memes goed te vangen op de theatervloer met ‘De Memers’

Geplaatst op 4 mei 2022 Door In Recensies, Uitgaan

Hilarisch, herkenbaar, chaotisch en snel. Deze vier woorden vatten de voorstelling ‘De Memers’ van theatermaker Booi Kluiving goed samen.

Booi Kluiving – De Memers

Op zaterdag 23 april speelde Kluiving zijn voorstelling ‘De Memers’ bij Theater a/d Rijn in Arnhem. De Memers is een voorstelling die je meeneemt in de wondere wereld van memes.  Zoals Kluiving al eerder vertelde zijn memes niet meer weg te denken uit de hedendaagse internetcultuur. “Memes zijn grappig, actueel, snel, urgent en zoeken vaak de randjes op, en zijn vaak ook nog enorm self-aware. Ik kom eigenlijk elke dag in aanraking met memes, maar heb voorheen nooit stilgestaan bij de gedachte of memes ook zouden werken op de theatervloer. Dat vormde de aanleiding voor De Memers”.

Memes komen tot leven op de theatervloer

Bij binnenkomst draaide er dancemuziek en waren de vier acteurs (Lindsay Zwaan, Maurice Vonk, Wieke van Rosmalen en Brent de Vries) gek aan het dansen. Toen kon de voorstelling beginnen en werd er direct een flinke hoeveelheid memes over het publiek uitgestort. De memes werden handmatig via een overheadprojector op borden geprojecteerd, maar er werden ook tal van memes door de spelers zelf uitgebeeld met behulp van allerlei rekwisieten, zoals de bekende oranje jas van Drake en Spidermankostuums.

Door zelf als de memes verkleed te gaan kwamen de memes als het ware tot leven en werden ze in een persoonlijke context geplaatst: de acteurs verwerkten hun eigen levenservaringen in de memes, net zoals dat online gaat. Zo werd de coming out van één van de acteurs heel passend uitgebeeld met de welbekende Distracted Boyfriend meme. Allerlei onderwerpen passeerden de revue en werden ‘vermemed’, van seksualiteit en relaties tot politiek en corona. De memes volgden elkaar in hoog tempo op, er werd flink onderling gebashed en gestookt en als toeschouwer raakte je langzamerhand verzadigd door de stortvloed aan memes.

Richting het einde van de voorstelling werden er allerlei bekende memes als het ware geveild. Eigenaarschap en cesuur passen helemaal niet bij de essentie van memes, maar met de komst van onder andere NFT’s en commercialisering van memes is dat aan het veranderen. Kluiving stelt hiermee een hele interessante vraag: wat is de toekomst van memes en welke invloed hebben eigenaarschap en cesuur op memes? Is er eigenlijk wel een prijs- of naamkaartje op memes te plakken en wat is daar de keerzijde van? De voorstelling eindigde dan ook heel toepasselijk met de ‘red flag meme’.

De essentie en kracht van memes

De Memers is chaotisch, maar ook heel transparant. Doordat de memes in realtime op de theatervloer worden gemaakt wordt het publiek echt meegenomen in het snelle en dynamische proces achter memes, net zoals deze online met een paar muisklikken worden gecreëerd. Het gevoel van urenlang door je tijdlijn scrollen voor een nieuwe dopaminekick weet Kluiving in ieder geval goed te vangen. Doordat de spelers hun eigen persoonlijke ervaringen maar ook alledaagse situaties in memes gieten werd het deze avond al snel een feest van herkenning. De kat die een krabpaal heeft, maar alleen aan het meubilair krabt: iedereen kent het wel.

Toch werkten niet alle onderwerpen even goed.  Zo vielen een aantal memes over corona nogal dood, aangezien iedereen ondertussen coronamoe is en dit onderwerp in memeland ook al zo goed als dood en begraven is. Wat verder opviel is dat het publiek behoorlijk gemengd was qua leeftijd, maar er van een humorkloof zeker geen sprake was. Dat alleen al maakte de essentie en kracht van memes goed zichtbaar. Jong en oud, rijk en arm: om memes kunnen we allemaal lachen en ze horen van ons allemaal te zijn.

Beoordeling: 3,5/5


Recensie: Tristana en Leman, redactie Jongin Arnhem

Tags : , , , ,